Egyre tbb M.A.G.U.S. cikket olvasni mostansg, ami rvendetes - kis meditls utn engem is ez sarkalt arra, hogy megmretessem magam s bekldjem egy rgebbi rsomat. Elrebocstsknt annyit, hogy a M.A.G.U.S. jelenlegi s rgebbi rendszert egy szp remnyekkel br, m elg elmaradott szerepjtknak tartom, amely sajnos nem teszi lehetv, hogy a szerepjtkos a regnyek alkotta Yneven jtsszon. Szerintem ez gy rossz. n azt a szemletet kpviselem, hogy a szerepjtk akkor igazi, ha a regnyekhez kzelt lmnyt nyjt a jtkosok s a mesl szmra, m ez csak akkor jhet ltre, ha a rendszer a mrtktelen tpols helyett lehetv teszi a vilghoz h, hiteles karakterek megalkotst. Az albbi cikk ennek szellemben rdott. Kvncsi vagyok, ki mit gondol rla. :-)
Embervadszok: a Szvetsg bajnokai
A Pyarron szerinti 1249-es esztendvel j idk kszntttek szak lakira. Toron csszrsga mr a Msodik Zszlshbort kveten beltta, hogy a hdt hbor eszkzktl fggetlenl mindenkppen szent clt szolgl: a megvltozott vilg arculathoz alkalmazkodva letre hvta ht az Ikrek rettegett szektjt, hogy a titkos diplomcia tern soha ne szenvedjen htrnyt semmiben sem. Kt vszzadnak kellett eltellenie ahhoz, hogy a legends fejvadsz-mester, akit ma Shilen da Ranka-knt ismernek a krnikk, igaz sznt valljon s szembeforduljon uraival: tszkjn a hatron tlra s Eren uralkodhercegnek ldsa alatt megalaptsa az szakiak legsibb fejvadszklnjt. Akkoriban kevesen voltak mg: szmuk idvel egyre ntt. Embervadsznak lenni ma mr ritka kivltsg. A Szvetsg oldaln szmtalan mdon lehet harcolni a Fekete Hadurak ellen, m kevs olyan hivats akad, mely ennyire prbra tenn a embert: a testet s szellemet ppgy, mint a legszentebbnek tartott ernyeket is. Az Embervadszok klnja a Szvetsg titkos tmasza. Sok szempontbl szoros a kapocs kettejk kztt s mg tbb az a szl, ahol elvlaszthatatlanul sszenttek a httrben. A klvilg szemben rendthetetlensg s dicssg ltszatt kell mutatnia, kes pldul szolglva szak katoninak - bell biztonsgot s informcit kell szavatolnia, esetenknt brmi ron is. Mindezt egy olyan kifinomult rendszerben, melyet nem lt t teljesen a politika sem, ahol a kslekeds ltkrds, az igazsg keser, csak trni s hinni lehet szabad. Soraiban csak a legklnbek kaphatnak helyet, tagjai nem is lehetnek akrkik: ha rendelkeznek is a megfelel kpessgekkel, pusztn ennyi semmikppen sem elg. Embervadsznak lenni, ez tbb mint sokan el tudjk kpzelni: nem csupn hivats, egy letmd, vilgszemllet, bszkn vllalt hitvalls. A klntagok 1ete ezernyi nehzsgtl terhes. rks prbattel minden egyes perck, politikai rdekek krdsben kell dntenik erklcsk s elvek szent tartsa alatt. Hbort kell vvniuk, noha maguk kerlik a harcot: ha gy cselekednek, ahogyan hitk diktlja, rengeteg htrnyuk akad. Ha van is csaldjuk, ritkn lthatjk ket avagy szinte soha: szmtalanszor csaldniuk kell a vilgban, mgsem adhatjk fel. Kitztt cljaik oly monumentlisak, hogy egyni szinten csak ritkn rhetik el: ert csak az adhat nkik, hogy amit elkezdenek, mindig befejezi majd valamely trsuk s ha mindenki teszi a dolgt, az bks jvt reml. Kzssgk csodlatramlt s ami igazn klnlegess teszi ket, hogy nknt vllaljk mindezt, nem knyszer, hanem a meggyzds vgett - brmibe kezdenek, azt csakis egyetlen mdon teszik: tiszta szvbl, igaz hittel.
Az Embervadszok a M.A.G.U.S. szablyai szerint fejvadszoknak szmtanak, noha mind az eszkzk, mind pedig a gondolkodsmd tekintetben tvol llnak tlk. A Jtkos Karakter ezeddig nem jtszhatta ki e hivatsban rejl ritka klnlegessgeket: a tovbbiakban ezekhez nyjt segtsget az albbi ismertet.
Via-Shen
Via-Shen si s hatalmas kikpzkzpont a Szvetsg oldaln. Ha hinni lehet a legendknak, Pyarron eltt is ltezett mr: m, hogy eredete egszen Dawa korszakig nylna vissza, azt senki nem tudja bizonytani. Tbb gondolkod tudni vli, ritka klnleges mgiaformnak ad otthon, ami nyilvnvalan nem dorani eredet: hogy ez gy volna, azt tagadjk mindahnyan, szak rsos emlkeiben pedig az erre trtn utalsokat kveten hirtelen megszakadnak a krnikk. A mltat hnytorgatni nem rdemes - mondotta egy agg blcs egykoron s valban, a kvetkeztetsek mit sem szmthatnak akkor, ha a Szvetsg ltrejttvel itt plt fel a diplomcia pengehit hadibzisa. A ktkedknek meg kt s fl vezred dicssglistja elg bizonyossgot szavatolhat. Via-Shen Erentl nyugatra, a senkifldjn tallhat. Hogy pontosan hol, arrl valjban mindenki mlyen hallgat: a legendk hat falurl beszlnek az erd mlyn, de ennl tbbet senki nem tudott meg soha. A kln tagjait szigor erklcsi neveltets ktelezi a titoktartsra s arrl, hogy az informci semmikpp ne szivrogjon avatatlan kzbe, mgikus kondicionlssal gondoskodnak a nagymesterek. Egy klnleges, elmt vez abroncs rvn lltlag tkletesen s hiba nlkl mkdik az ris gpezet: errl biztosat nem tudni, m tny az, hogy Via-Shen csillaga mindig fennen ragyogva maradt.
A kln felptse
A kln szigor kasztrendszerre pl, a Hetedkorban jl ismert sablon ma mr jnhny helyen meglepetseket tartogat. Az okok a Tizenharmadik Zszlshborban keresendk: a rmsges fl esztend trtnsei jelents vltoztatsokra sarkalltk a tll Szvetsget (rszletesebben lsd Jan van den Boomen: Morgena knnyei c. regnynek Fggelkben). szak nagyjai nem engedhettk meg, hogy hasonl mgegyszer elforduljon, ennek rdekben jragondoltk s tszerveztk az Embervadszok kpzseit s feladatait. A grandizus terv megvalstsban rszt vett a Dorcha, a Titkos Szekta nehny mestere s Tarin Szvetsgprti elljrinak kpviselete is. Alapelv, hogy minden feladat betltsre meglegyenek a megfelel emberek. Az egyes kasztok (mg vletlenl sem keverend ssze a jtktechnikai kasztokkal: itt a katonk clorientlt tagozdst jelenti) feladatkre azonban egyltaln nem annyira korltozott, mint hihetnnk: adva van kzttk az tjrsi lehetsg is. A feladatok csoportostsa rvn ltrejtt tagozds sajnlatos bizonytalansgi tnyezt jelent a rendszerben, m egy nagyszer jtssal egy kln csoportot hoztak ltre az egymsrautaltsg kivdsre, mely mintegy biztonsgi szelepknt biztostja, hogy a kivdhetetlen egyni kiszolgltatottsg helyett az egsz kzssg viselje a meglev terheket. Idvel ez lett az sma, mely mindenek alapjul szolglt. Vgeredmnyknt egy olyan dinamikus rendszer jtt ltre, mely a tle telhet legnagyobb rugalmassggal kpes lekezelni a legtbb problmt.
Az egyes kasztok s feladatkreik a kvetkezk:
Stratga: A mesterek mesterei: a gondolkod elmk, akik a httrbl irnytanak s szerveznek. A hivats megnevezse rang is egyben: aki viseli, annak teljhatalma van az sszes rgi s folyamatban lv problma lekezelsre. Hivatsbli beavatottjai titkos szkhelyen tartzkodnak s minden bizonnyal nem dorani eredet mgikus vdelem rvn rejtznek el a nagyvilg ell: nem ismeri, nem ltta ket senki s nem is fogja soha. A Szvetsg is csak kzvettkn t rintkezhet velk. k azok, akik rangknt viselhetik ezt a titulust - mint Doran hbresei, szaki blcsek s vetern fejvadsz-mesterek.
A Stratgk szigoran Nem Jtkos Karaktereknek minslnek: a JK a M.A.G.U.S. jelenlegi rendszerben nem juthat ekkora hatalomhoz. A Jtkos ltal elrhet rangok birtokosai a tbbi kaszt kpviseli kzl kerlhetnek ki - ltalnos tendencia szerint azok a kiregedet veternok tartozhatnak ide, akik valamilyen oknl fogva mr nem tudjk elltni sajt feladataikat s a tapasztalataikkal igyekszenek segteni a Szvetsg oldaln (vetern Hrnkk, kiregedett rnyak s Testrk tartozhatnak ide). Hrnk: k Via-Shen elitkatoni, a hrek, informcik szerzi s tovbbti. A fent emltett kln csoport, mely az egsz rendszert rugalmass teszi. A megszokott kapcsolattartsi lehetsgeken tl k azok, akik sszetartjk s kzssgbe szervezik az egyes tagokat vagy, ha gy addik, az ellensg vonalai mgtt knytelenek tevkenykedni. Ritka megbecsls vezi ket, mert ezen tlmenen ltalnos ismereteik kivlak: gyakorlatilag brmilyen feladat vgrehajtsra kpesnek kell lennik. Szolgl katonk ugyan, m vezetik kivltsgos rendelkezsi jogkrrel rendelkeznek: amennyiben nem ll fenn felettesi parancs, a harcmezn a Stratga szerept kell betltenik.
A Hrnkk a kln egyik legfontosabb kasztjt jelentik: habr eredmnyeik nem mindig ltvnyosak, k azok, akik lehetv teszik ezt msok szmra. A Jtkos Karakterek tlnyom tbbsge kzlk kerlhet ki, ami nem is csoda, hisz k alkotjk az Embervadszok derkhadt - taln k emlkeztetnek leginkbb arra, amit a M.A.G.U.S. szablyai fejvadsznak nevez. Testr: A legmagasabb szint kikpzs s figyelem birtokosai: feddhetetlen erklcs pengemvszek, akik llekben igazi Slannek szmtanak. Amirt mgsem vlhatnak azz, az taln mindennl csodlatramltbb erny rszkrl: br kezkben a lehetsg, alrendelik egy ennl is magasabbrend clnak - mg lelki harmnijuknl is fontosabb szmukra az igaz hitvalls, a Szvetsg szolglatba vetett megmsthatatlan tudat tja. Harci tapasztalataik messze kiemelik ket a tbbi fegyverforgat kzl: egy Via-Sheni Testr vdelmt lvezni szak fldjn ritka politikai kivltsg. riz s menekt szerepet tlthetnek be, gyakorta k kerlnek a legveszedelmesebb helyzetekbe, m valamikpp mindig helyt llnak: ha valakitl rettegnie kell az Ikreknek, bizton k lehetnek azok. A legklnb jogkrrel k rendelkeznek. Hivatsuk oly tiszteletremlt, hogy br hivatalosan ez nem a sajtjuk, a szoksjog alapjn a Hrnkk tisztjei engedelmeskednek nekik. Jtkos Karakter ritka s kivltsgos esetben szemlyesthet meg Testrt. Mindenkppen a Kalandmester engedlye szksges hozz: szertegaz ismeretei, az ebbl fakad elnyk s htrnyok a jtk mlyebb ismerett ignylik. A JK gyakorlatilag a Kardmvszekvel veteked (ha nem azt meghalad) hatalmat kaphat a kezbe, melyet a Testr jellegbl addan jval bonyolultabb rendszerben hasznlhat csak. rny: k az Embervadszok legjabb s legellentmondsosabb katoni: amennyi tlkezssel s erklcsi ktsggel kell dacolniuk az elmlt fl vszzadban, igazi hsk egytl egyig mind. Hivatalosan nem is lteznek: Via-Shen mr a kezdetek kezdettl mereven elhatroldott attl, hogy kmeket s gyilkosokat neveljen. A Szvetsg szintn szereti hangoztatni ezt az llspontjt, de beavatott krkben nem tagadhatja soha, hogy a mai vilgban kptelen volna nlklzni a lthatatlan, csendes ji rnyakat. Feladataik annyira specilisak s sokrtek, hogy gyakorlatilag lehetetlen behatrolni ket: kmkedsen s az ellensg soraiba val beplsen tl politikai tlkezsknt k a Tr Diplomcijnak egyedli mesterei is. A vilgi arcuk szerint a titokban tevkenyked Ikrek nyomban jrnak folyton s fedik fel ket a leglehetetlenebb helyzetekbe bonyoldva: ez az, amiben nem tud kivetnivalt tallni egyetlen szvetsgprti sem. Klnleges rszei a rendszernek: a legknyesebb s egyben legfontosabb kaszt, ha gy hozza a sors. Maga a hivats elkpeszt erklcsi tartst s bens tkletessget kvn, emiatt a legszkebb rteg az vk: taln ha nehny tucatnyi beavatottjuk akad. A Hrnkk szerzik s tovbbtjk az informci morzskat, de k azok, akiktl a lnyegi rsz fakad - a Szvetsg jl tudja, micsoda lehetsge lehet ez a visszalsnek, ezrt rny nem lehet akrki. Kpzsk nem Via-Shenben folyik: attl szakra, egy ereni hercegbirtokon tallhat a Via-Gorr rejtekhelye, ami nem is kikpzkzpont, affle menedk inkbb. Tanoncaik kztt nvendk igazn ritkn akad: jobbra kiemelkedett Hrnkk, megtrt Farkasok s kvlll kalandozk soraibl kerlnek ki.
Jtkos Karakter is ennek megfelelen vlhat rnny. Amennyiben a Kalandmester engedlyezi, a kezdetektl vllalkozhat re: ekkor is meg kell felelni az albb emltett kvetelmnyeknek. Az eset kivtelessgre jellemz, hogy a gyakorlatban tbbszr elfordul az, ami ezen tlmenen is igazi ritkasg - a kasztvlts.
Farkas: k Via-Shen klvilgi kapcsolatai, az alv oroszlnok, akik mindig ott vannak, ha gy hozza a sors. A Farkasok elnevezs szent nv, az irlav skultrbl ered: eredetiben bajtrsi, fegyverhordozi jelentssel brt. Szigor rtelemben vve valaha k lehettek a fejvadsz-mesterek h segdei: csatlsok s szolglk, akik egyszerbb, de nem kevsb fontos feladatokat vgeztek el. Az rszkrl nem annyira teljes a lemonds a vilg irnt, de a meggyzdsket senki nem vonhatja ktsgbe: bizonyosan megteszik azt, ami tlk telik. Hivatalosan csak flig-meddig tartoznak a kln ktelkbe: kpzsk utn elviekben szabadon lhetnek a nagyvilgban s k dnthetik el, hogy segtenek , ha gy hozza a sors. Gyakorlatilag akr minden klnsebb kvetkezmny nlkl nemet mondhatnak a felkrsre: erre azonban, a neveltetsbl s a hitvallsbl addan ritkn kerl sor. A Farkasok nem rszei a kln hierarchijnak, de a tapasztalatuknak megfelelen kln elbnsban rszeslnek - a kln sosem vetemedne arra, hogy brmiben is megfeledkezzen az virl.
A M.A.G.U.S. szablyai szerint a Farkasok nem minslnek fejvadsznak, inkbb klnleges harcosoknak, akik szmtalan specilis kpessggel brnak. A Jtkos Karakternek hrom v kpzsen kell rszt vennie Via-Shen kls bzisainak vdszrnya alatt, mg elri a beavatst: ksbb, ha rez magban elg hitet, brmikor elktelezheti magt vgleg (kasztvlts).
A rendszer gyesen fel van ptve. Az rnykok beplnek az ellensg vonalai mg s a Hrnkkel sszhangban vagy azokon keresztl tovbbtanak minden informcit. A tuds birtokban a Stratgk megszervezik a biztos elhrtst s vdelmet: kirendelt jobbjaik, a Testrk kell biztonsgot szavatolnak. Ha valamilyen nem vrt problma akad, a Hrnkkn t brki mozgsthat az gy rdekben: a Farkasok, mint az elre be nem kalkullhat szok vannak jelen mindentt. Mivel az informci kulcskrds, a kapcsolattarts ketts: az egyes kasztok bevett forrsain tl a Hrnkk felgyelnek mindenre.
letszemllet, filozfia
Az Embervadszok jzan gondolkods, feddhetetlen erklcsi tartssal s rendthetetlen hittel rendelkez katonaemberek. Ha a fejvadszok lete ezernyi lemondstl terhes, ez rejuk hatvnyozottan igaz: legends akaraterejk, a meggyzdsk szentsge azonban mindig tsegti ket a nehzsgeken. letk szerves rsze a Rend, ezrt legtbbszr Draco vagy Griff jellemek: legnemesebbjeik a Kerub ismrveit valljk maguknak.
Hitk forrsa ngy dogmra pl: annak idejn gy hatroztatott meg Via-Shen harmonikus tkletessge.
I. ttel: Miram - Bke Tiszteld a bkt s becsld meg annak minden formjt: tgy meg mindent, hogy ezt az idillt minl tovbb szavatolni tudjad.
II. ttel: Atlam - Haza A szlfld szent s oszthatatlan: olyan rksged, melyet ktelessged a mltbl a jvbe tretlen dicssggel trktened.
III. ttel: Irriada - Becslet A hitvalls szent, a tuds szent, az ernyek szentek: aki gy tesz, igazi hsknt lheti le lett. rmny s ruls soha nem lehet rsze, mert mlt pldval kell szolglnunk utdainknak: pen ezrt harcolni kell ezek brmilyen formja ellen s ha ltnkben nem is gyzhetnk, akkor is mink a remny.
IV: ttel: Exorta - Bossz Menthetetlen vtkezt elpuszttani nem bn, hanem jogos tlet: nem morlis krds, erklcsi ktelessg.
Jtktechnikailag ez a kvetkezket jelenti:
A Jtkos Karakter kteles betartani mind a ngy hitttelt. Amennyiben hibzik valamelyikben is, annak slyos kvetkezmnyei lehetnek. A KM a hiba mrtktl fggen cskkentheti a JK Hatkonysg jellemzjt, akr 50 %-ig is. (Hatkonysg alatt annyit kell rteni, hogy az illet az adott pillanatban mennyire tudja hasznlni kpessgeit. Ez egy kiegszt jellemz, a M.A.G.U.S. bvtett rendszerhez kszlt - egy ksbbi cikkben taln mg lesz rla sz, most nem rszletezem. Az egyszersg kedvrt elg gy felfogni, hogy amennyiben vltozik a Hatkonysg az albbi felsorols szerint, a Karakter minden cselekedetre kihat az eset. A szablyok nyelvn ez azt jelenti, hogy minden dobst mdost! Akinek nincs kedve szzalkban gondolkodni, le is egyszerstheti az egszet. Kpessgprbknl minden 10 % helyettesthet 1 knnytssel vagy neheztssel, attl fggen, hogy plusz vagy mnusz a Hatkonysg rtke. Harci szitucikban a szzalk rtknek megfelel harcrtkek jrnak a K, T, V, C dobsokhoz.)
- 10% akkor jr, ha a Jtkos Karakter figyelmetlensgbl kvetett el valamit. ltalban knyes krdsekben az Irriada erklcseinek megszegs tartozhat ide. Fontos megjegyezni, hogy bizonyos esetekben az erklcsi vtsg nem felttlen helytelen magatartst jelent: az letben gyakorta elfordul, hogy a kisebb s nagyobb rossz kzl kell vlasztanunk. Itt domborodhat ki igazn az Embervadszok lelki gytrelmektl terhes volta: ha valaki olyan dntst hoz, ami br helyes, ellentmond a hivatsnak, annak mindenkppen kvetkezmnyei lesznek. Ilyen bntetsek valsznsge - az Embervadszok mentalitsbl fakadan - sajnlatosan nagy: mondhatni, ha van, akkor abban nincs semmi meglep. Plda: A JK valamikpp rsze lesz a jtknak s hazugsgra vetemedik (hogy kicsit rnyaltabban fogalmazzunk: nem mond teljesen igazat): teszi ezt nemes s senki ltal meg nem krdjelezhet cl elrse rdekben. Egy hatron bell ez mg elfogadhat, de ha tlzsba esik, akkor semmikppen sem.
- 20% jr a slyosabb vtkekrt: elssorban a tves dntsek tartozhatnak ide. Hborban knnyedn elfordulhat: ez sajnlatos, de volt mr re plda (Miram megszegse). Ugyanide tartoznak az egyni kezdemnyezsekbl fakad bizonytalansgok, egszen addig, amg be nem bizonyosodik annak jogos voltuk. Ekkora vtsg mr ritkn fordul el. Plda: Egy harcbl vesztesggel tvozni vezetsi kvetkezetlensgek vgett. Miram megszegse: egy harcnak a vezr feleltlensgbl addan rtatlan ldozatai is lesznek.
- 30% mr valban specilis eset lehet: egy tvesen kimondott Exorta, Miram vagy Irriada szndkos megszegse, bonyolultabb, sszetettebb indokokkal s okokkal. A kulcs a szndkossgon van: a tudatosan elkvetett vtkek tartoznak ide. Ilyennek mr mindenkppen slyosabb kvetkezmnyei vannak: a Kln eztn figyelemmel ksri az illet minden cselekedett. A vtek termszettl fgg, hogy kinn hagyjk e a nagyvilgban: a megbzhatatlann vlt gynkkkel igen rvid ton vgeznek. lni nem lik meg ugyan, hanem valami passzv tevkenysgre utastjk bezrs alatt (knyvtros lesz belle, rnok vagy hasonl) s nagyon nehz innen visszatrni: hogy ez gy mennyire humnus, arrl ersen megoszlanak a vlemnyek.
- 40% esetn az illet a nagyvilgban is megblyegzett ember. Az Atlam megszegse csakis ide tartozhat: ms esetben legalbb ruls szksges. Kvetkezmny papi tlszk vagy klnbrsg lehet: a bntets akr a lehet legrosszabb is.
- 50% jr annak, aki egyszerre szegi meg az sszes hitttelt: tll Toron s szvetsgeseinek az oldalra. A vtek azonnali tlkezst von maga utn: az illetvel szemben a legutols szolga is jogosultt vlik az Exorta vgrehajtsra.
A levonsok megmaradnak mindaddig, mg az illet a vtekhez hasonl pozitv cselekedettel helyre nem hozza hibit: ezek megtlse a KM jogkre. A Hatkonysg rdekessge, hogy egy megfelel hstettnek elnye is lehet, a kvetkezk szerint.
- amennyiben a Jtkos Karakternek sikerl betartani a hittteleket, jutalmaz az, hogy nincs levons. Ez gy elg morbidnak tnik, de gondoljunk csak bele, hogy mennyi lemonds s knyszersg egy Embervadsz lete: ebben a krnyezetben vltozatlan megrizni az rtkeket semmikpp sem lebecslend dolog.
- amennyiben egy problms helyzetet sikerlt gy megoldani, hogy abbl a klvilg s a Szvetsg is elnysen jn ki, az illet jutalomban rszeslhet. Ez lehet ellptets vagy a Hatkonysgnak nvekedse. A Nvels 10 vagy 20 % lehet a hstett mrtktl fggen. Plda: +10% jrt volna Eraman Mac-Liernek az szak Lngjaiban, amirt a Di’Mareni orkulumnl megmentette az egsz csapatot, ha tnyleg Eraman lett volna +20% a kldets vge utn: mert sikerlt eljuttatnia a Kilencedik Vrs Lobogt rendeltetsi helyre
Rangok s szimblumaik
Via-Shen nvendkei beavatsukkor nyerik el a jogot arra, hogy viselhessk magukon az iskola szent cmert. A szimblumok a karra vannak tetovlva Via-Shen varzsmesterei ltal s csak akkor ltszanak, ha viseljk gy akarja. Hogy ez milyen mgiafajta, azt nem tudja senki, m tny: az eredmny magrt beszl. Minden kasztnak megvan a maga alapszimbluma s a szne. A tetovls ezen tlmenen rangok szerint vltozik, a szn a tradicionlis ltzetre utal: ebbl a kettbl a klnt ismerk tvedhetetlenl tudjk, hogy kivel llnak szemben.
A Hrnkk alapszimbluma egy vrs hadri lobog, rajta egy rvidebb s egy hosszabb kard keresztezsvel: ez a rangoknak megfelelen vltozhat. Sznk a vrs. Rangjaik priorits szerint: - katona(alapszimblum), - tznagy (egy vgs a lobogn), - szznagy (kt vgs a lobogn), - hadnagy (hrom vgs a lobogn), - mesterhrnk (a hrom vgson tl a csaldi cmert viselheti kzptt),
A Testrk alapszimbluma egy pengellel ltsz srknykard a vrs hadri lobog eltt. Szent sznk a fehr. Az egyes rangok s jelzseik a kvetkezk: - katona (alapszimblum), - kapitny (a szimblum fltt egy korona), - hadvezr (az egsz kr egy pajzsot tetovlnak, gy a szimblum pajzshordoz lesz)
Az rnyak alapszimbluma egy ketts denevrszrny a vrs hadri lobog nlkl, Sznk a fekete. Rangjaik s a hozzjuk tartoz jelzsek a kvetkezk: - katona (alapszimblum), - mestervadsz (kzptt egy trrel), - hadvezr (az egsz kr egy pajzsot tetovlnak, gy a szimblum pajzshordoz lesz).
A Farkasok alapszimbluma egy oroszln vagy farkasfej: egyes helyeken tigris. Sznk a vrs s a kk. Az egyes rangok s jelzseik a kvetkezk: - katona (alapszimblum), - tznagy (egy kard keresztben az llatfej mgtt), - hadnagy (kt kard keresztezve az llatfej mgtt)
A Stratgk alapszimbluma egy pajzs kzpen a vrs hadri lobog eltt. Sznk a vrs-ezst. Rangjaik s a hozzjuk tartoz jelzsek a kvetkezk: - tancsnok (egy toll az alapszimblum pajzsban), - hadvezr (a csaldi cmer lthat kzptt a pajzsban), - stratga (korona lthat legfell)
A kasztok rendszere
Az egyes kasztok tisztsgeit a Jtkos Karakter is elrheti, de csakis akkor, ha a KM gy tli meg, hogy a karakter tevkenysge hasznosnak bizonyult a Szvetsg szmra. Ezen tlmenen a Jtkos semmikpp nem rheti el az adott rangot a megadott szinthatrok alatt. A tblzat a kasztok rangjainak egymshoz val viszonyrl is tjkozdst nyjt.
Farkas katona (1. TSZ)
Hrnk katona (1. TSZ)
Farkas tznagy (4. TSZ)
Testr katona (2. TSZ)
Hrnk tznagy (3. TSZ)
rny katona (2. TSZ)
Hrnk szznagy (5. TSZ)
Farkas hadnagy (9. TSZ)
Stratga tancsnok (6. TSZ)
Testr kapitny (7. TSZ)
Hrnk hadnagy (7. TSZ)
Mesterhrnk (10. TSZ)
Stratga hadvezr (10. TSZ)
Mestervadsz (9. TSZ)
Testr hadvezr (12. TSZ)
Stratgk (16. TSZ)
rny hadvezr (13. TSZ)
Amennyiben rangegyezs esete llna fenn, a tblzatban tallhat balrl-jobbra sorrend az ltalnos szoksjogot tkrzi. Lteznek n. klnleges rangok, melyek egyni hstettektl fggen jrnak. Gyakori eset, hogy mgival bvlt trgyakat hagynak az arra rdemes szemlynl (KM -eknek jtancs: 5.-7. TSZ felett). Az igazi Eraman Mac-Lier hadnagy pldul vrslunir medlt viselhetett a nyakban, mely ritka klnlegessg volt a maga nemben: egyszerre szolglt Igazsg s Szerencse amulettknt. Ezek megtlse a KM jogkre.
Embervadsz karakter
A Szvetsg egyik politikai bravrjnak kvetkezmnye, hogy az Embervadszok klnja nem kizrlag embereket fogad a falai kz, azaz a M.A.G.U.S. ltal jtszhat fajok kzl kerlhetnek sorai kz trpk, fl-elfek, elfek (kiszakadt elfek), udvari orkok, gnmok s goblinok. Ez utbbi kett a Testr kasztra alkalmatlan, de egyb megkts nincs. Termszetesen egyes idegen fajok mozgstere eleve beszklhet, ami egynhny prosts esetben klnleges eredmnyeket szlhet. A legendk beszlnek trpe rnyrl, aki Gianag udvarban ptszmesterknt tartotta szemmel a beplt toroni kmeket, elf testrrl, akinl klnb bajtrsat Haonwell nemes hercege nem akarhatott, de taln a leghresebb plda Graum titoknok lehet: hossz kalandoz plyafuts utn vlt igaz hit szvetsgprtiv.
rny
A kasztba csak ritka klnleges kpessgekkel rendelkez egynek tartozhatnak: a hivats maga elkpeszt kvetelmnyeket tmaszt a legjobbak szmra is. A jtk nyelvn ez a kvetkezket jelenti: 14-es Intelligencia s Akarater s Asztrl alatt nem kezdhet gy Jtkos Karakter. Ksbb, egy esetleges kasztvlts is csak a fenti kvetelmnyekkel lehetsges. Az rnyak klnlegesen nagy becsben tartott emberek. Egsz letket a Szvetsgnek s a Klnnak szentelik s sosem hagyjk el ezt a ktelket: ha ezzel szeretni jtszani a Jtkos Karakter, nem lehet belle renegt soha. Bizonyos eseteket feljegyeztek, amikor nehnyan feloldozst nyertek a szolglat all, de ekkor hs veternokrl volt sz, akik ritka jutalomban rszesltek.
Harcrtk: Az rnyak feladata elssorban a kmkeds s csak knyszersgbl bocstkoznak harcba. A nylt tkzeteket ekkor is kerlik, ellenben, vgszksgben kpesek akr a Tr Diplomcijban is hatkonyan eljrni. K alapjuk 10, T alapjuk 15, V alapjuk 70, C alapjuk 0. Szintenknt 8 Harcrtk Mdostt kapnak, melyet tetszlegesen oszthatnak szt, 2-2 pontot azonban ktelesek a T s V nvelsre fordtani. Az rnyak K rtke minden szinten eggyel n.
leter p alapjuk 5, Fp alapjuk 6, amihez szintenknt k6+2 Fjdalomtrsi pontot adhatnak.
Kpzettsgek: Az rnyak rengeteg kpzettsggel brnak, ezrt nem sok idejk marad msfle tanulmnyokra. Kp alapjuk gy nincs s minden szinten 4 Kp-t kapnak.
3 fegyver hasznlata
Af
Mszs
40%
1 fegyver dobsa
Af
Ess
15%
Belharc
Mf
Ugrs
10%
klharc
Mf
Lopzs
30%
Pszi Pyarroni-t
Af
Rejtzs
40%
szs
Af
Csapdafelfedezs
20%
Futs
Af
Zrnyits
15%
Lovagls
Af
Titkosajt
10%
rs/olvass
Af
Kvets/Lerzs
30%
Emberismeret
Af
bersg
15%
2 Kultrkr (sajt s egy vlasztott)
Af
1 nyelvtuds (5, vlasztott)
Af
Nyomolvass/eltntets
Af
lczs/lruha
Af
Htbaszrs
Af
Knzs elviselse
Af
Minden TSZ-en kap 50%-ot, amit eloszthat felsorolt 10 felsorolt Szzalk jrtassgban mrt kpzettsge kztt, egyre azonban maximum 15%-ot fordthat.
Klnleges kpessgek: Az rnyak 5. TSZ-tl mr kpesek alkalmazni a Slan-t egyes diszciplnit, az albbiak szerint: TSZ Diszciplna 5. Jelentktelensg 5. Tetszhall 6. Zavars 6. Testsly vltoztats 7. rzkelhetetlensg
Ezen tlmenen a Titkos Szekta rvn a Titkos Diszciplnk kzl a KM egyetrtse alapjn az sszes a rendelkezskre llhat. A Mesterfok klharc alatt kt Fejvadsz stlus vlasztsra van lehetsgk (ez szintn olyan, aminek a megjelensre nem kerlt sor. Elvileg az klharc fejlettebb verziit jelenti, ami mg nem harcmvszeti stlus, de majdnem. Most nem rszletezem, ksbb taln sor kerl erre is). Tovbbi klnleges kpessgknt rvnyesek rjuk a Fejvadsz sebzs s fegyverforgats cmsz alatt lertak.
Fegyvertr: Az rnyak legszvesebben az Embervadszok tradicionlis fegyverprosa kzl a kisebbik fegyvert, a keskeny pengj, kis keresztvassal elltott hossztrt (K: 9, T: 14, V: 2, Sebzs: k6+1) hasznljk a legszvesebben. Emellett klnleges kpessgk, hogy fegyvertrukat a harcmvsz fegyverekbl is kibvthetik: fontos megjegyezni, hogy az ltaluk hasznlt fegyverek szksgszeren kicsik, lczhatak s knnyen elrejthetk. A tonfa s a vaskgy mellett beszlnek olyan rnyakrl, akik a holdsarl alkalmazst vittk tklyre. Vrtek csak ritkn viselnek s akkor sem szvesen: egszen indokolt esetnek kell lennie, hogy kivtelt tegyenek.
Felszerels: Az rnyakat a Kln ltja el felszerelssel. Elvileg az sszes feladathoz megkapnak mindent, ami szksges. A Jtkos Karakter is ennek megfelel felszereltsgben rszeslhet: indulsknt vlasztott fegyver s 3k6 arany mindenkppen van nla.
Jtszhatsg: Egy rny Karakter mindenkppen nagy figyelmet kvetel a Kalandmestertl. A Jtkos mindig a Klnhoz lesz lncolva s ez all csak ritka kivteles esetben nyerhet feloldozst. Azoknak tudjuk javasolni, akik jl tltjk a kasztban rejl elnyket s ktttsgeket, akik egy lettjtk kalandjain t szeretnnek harcolni a Szvetsg oldaln a Fekete Hadurak ellen.
Testr
A Testrk kivteles szellemi elmlyltsg s hitvalls emberek. Alapkvetelmny, hogy kpesek legyenek a Pszi hasznlatra: ennek hinyban a Jtkos Karakter nem vlaszthatja ezt a kasztot. Az rnyaknl lertak ugyangy rvnyesek - renegt Via-Shen Testr nem ltezik. A vlaszthat fajok egyedl itt szklnek le: ember, fl-elf s elf Testrkrl mg hallottak, de a tbbi fajrl nemigen. Egyedli kivtelt taln egy legends udvari ork, Agiard, a Hallgatag jelentett: rendhagy mdon msflkezes karddal utastotta rendre a Gianag hercegi udvarba betolakodkat.
Harcrtkek: A Testrk magas szinten kpzett harcosok: a mesterek legjobbjai a legjobbak mesterei kztt. K alapjuk 10, T alapjuk 20, V alapjuk 75. Szintenknt 11 Harcrtk Mdostt kapnak, melybl 4-4-et ktelesek a T s V nvelsre fordtani. Kezdemnyez rtkk minden msodik TSZ-en 1-el n.
leter: A legjobbak kz tartoznak, ennek megfelelen p alapjuk 6, Fp alapjuk 7, melyhez minden szinten tovbbi k6+5 FP-t kapnak.
Kpzettsgeik: A kaszt szertegaz ismeretekkel rendelkezik. Kp alapjuk nincs, a tovbbi szinteken 4 Kp-t kapnak.
4 fegyver hasznlata
Af
Mszs
5%
klharc
Mf
Ess
20%
Belharc
Mf
Ugrs
25%
Lefegyverzs
Af
Lopzs
5%
Vakharc
Af
Rejtzs
10%
Hadvezets
Af
Csapdafelfedezs
25%
Pszi Pyarroni-t
Af
bersg
30%
rs/olvass
Af
Emberismeret
Af
Trtnelemismeret
Af
Etikett
Af
Lovagls
Af
Sebgygyts
Af
Minden TSZ-en kap 30%-ot, amit eloszthat felsorolt 7 felsorolt Szzalk jrtassgban mrt kpzettsge kztt, egyre azonban maximum 15%-ot fordthat.
Tapasztalati szint: A Testrk a Harcmvszek szerint lphetnek szintet.
Klnleges kpessgek: Az Testrk 5. TSZ-tl mr kpesek alkalmazni a Slan-t egyes diszciplnit, a MAGUS Fejvadsznl megadottak szerint. Ezen tlmenen 6. TSZ-en megkapjk a Slan Kilts diszciplnt. A Titkos Szekta rvn a Titkos Diszciplnk kzl a KM egyetrtse alapjn az sszes a rendelkezskre llhat. A Mesterfok klharc alatt egy Fejvadsz stlus vlasztsra van lehetsgk (a Kpzettsg hamarosan megjelenik a kiegsztkben). Tovbbi klnleges kpessgknt rvnyesek rjuk a Fejvadsz sebzs s fegyverforgats cmsz alatt lertak.
Fegyvertr: A Testrk ritka klnleges fegyverrel brtak: a Titkos Szekta nagymestere tiadlani minta alapjn tarini trpe kovcsok segtsgvel ksztette el az els nyugati pengemvsz kardot, mely a srknykard nevet kapta. Kinzetre leginkbb a Slan kardra hasonlt, de valamivel nehzkesebb s slyosabb: pengje ugyanakkora, enyhn veltebb, kt kzzel forgatott fegyver (K: 7, T: 17, V: 11, Sebzs: 1k10+1). Az Embervadszok proskardjtl eltren a Testr ezt a stlust alaktotta ki: elssorban csak ezt az egy fegyvert hasznlja a harcban. Emellett kiegszt cllal forgathatnak hossztrket, trket: ismerni olyan Testrt, aki a botvvs mvszett vitte tklyre. Jtktechnikailag ez azt jelenti, hogy amennyiben mindenkppen Ktkezes harci stlust szeretne, a Testrre dupln rvnyesek a Fegyverforgatsbl add htrnyok (a Fegyverforgats kpzettsg hamarosan megjelenik a MAGUS kiegsztkben). Vrt gyannt fejvadsz sodronyinget viselnek (SF: 3, MGT: 0): a kapitnyok mr mindenkppen abbitaclbl kszlt mremekeket kapnak.
Felszerels: A Testrk indulskor megkapjk a srknykardot s a hossztrt, valamint a sodronyinget is, 1k6 arany mellett. Jtszhatsg: Ha az rny esetben felhvtuk a figyelmet a ktttsgekre, a Testrnl ez legalbb annyira igaz. Brmit tesz a Testr karakter, azt csak a Szvetsg cljai rdekben teheti s nem keveredhet olyan kalandokba, melyek nem kapcsoldnak ehhez. A szmtalan elny mellett ez a legnagyobb htrnya is egyben: igazbl csak ebben a krnyezetben mozoghat a Jtkos, mshol nem.
Hrnk
A Hrnkk kzl kerl ki az Embervadszok tlnyom tbbsge. Aki kell elhatrozssal br s a Farkasokkal ellenttben kpes viselni a lemondsok kvetkezmnyeit, mindenkppen felvtelt nyer. A Kln ugyan fokozottan gyel az vire, de ha a Jtkos mindenkppen renegt Embervadsszal szeretne jtszani, akkor csak itt lehet eslye.
Harcrtk: A Hrnkk jl kpzett harcosok. K alapjuk 10, T alapjuk 20, V alapjuk 75, C alapjuk 0. Szintenknt 11 Harcrtk Mdostt kapnak, ebbl 3-3-at ktelesek a T s V nvelsre fordtani. Kezdemnyez rtkk minden msodik szinten eggyel n.
Kpzettsgek: A Hrnkk ltalnos kpzsben rszeslnek. Kp alapjuk 3, melyhez minden szinten 5 Kp-t kapnak.
9 fegyver hasznlata
Af
Mszs
30%
3 fegyver dobsa
Af
Ess
15%
klharc
Af
Ugrs
20%
Ktkezes harc
Af
Lopzs
20%
Belharc
Mf
Rejtzs
25%
Kzs harcmodor (Via-Shen, lsd albb)
Af
Csapdafelfedezs
15%
Pszi Pyarroni-t
Af
bersg
5%
szs
Af
Futs
Af
Lovagls
Af
Hangutnzs
Af
Minden TSZ-en kap 30%-ot, amit eloszthat felsorolt 7 felsorolt Szzalk jrtassgban mrt kpzettsge kztt, egyre azonban maximum 15%-ot fordthat
Tovbbi szinteken:
2. Ktlbl szabaduls
Af
2. lczs/lruha
Af
3. klharc
Mf
3. Vakharc
Af
4. Nyomolvass/eltntets
Af
5. Pszi
Mf
6. Ktkezes harc
Mf
7. lczs/lruha
Mf
8. Nyomolvass/eltntets
Mf
Tapasztalati szint: Lsd Fejvadszok.
Klnleges kpessgek: A Hrnkk 5. TSZ-tl mr kpesek alkalmazni a Slan-t egyes diszciplnit, a MAGUS Fejvadsznl megadottak szerint. Ezen tlmenen a Titkos Szekta rvn a Titkos Diszciplnk kzl a KM egyetrtse alapjn hrom kivlasztott diszciplna a rendelkezskre llhat. A Mesterfok klharc alatt egy Fejvadsz stlus vlasztsra van lehetsgk (a Kpzettsg hamarosan megjelenik a kiegsztkben). Tovbbi klnleges kpessgknt rvnyesek rjuk a Fejvadsz sebzs s fegyverforgats cmsz alatt lertak. Az Embervadszok csapatai mltn veszedelmesek. Via-Shen harci stlusa annyira sajtos, hogy csoportosan hasznlva klnleges elnyk kovcsolhatk belle. Ezt fejezi ki a Kzs harcmodor kpzettsg, mely csakis s kizrlag Via-Shen tantvnyai kztt llhat fenn. Pozitv mdostkat viszont csak az kaphat belle, aki rendelkezik ezzel a kpzettsggel (aki nem, az csak a trsai dolgt knnytheti meg).
Fegyvertr: A Hrnkk az Embervadszok tradicionlis kardprost forgatjk. A f fegyver a egyeneskard pengje hosszabb a hosszkardnl, keresztvasa feltnen kicsi (K: 7, T: 16, V: 11, Sebzs: 1k10), a msik fegyver a mr emltett hossztr (K: 9, T: 14, V: 2, Sebzs: k6+1). Vrtet hivatsukbl addan gyakran viselnek, a MAGUS-ban emltettek szerint (sodronying, SF: 3, MGT: 0).
Felszerels: A Hrnkk indulskor megkapjk a fegyverprost (egyeneskard s hossztr) s egy sodronyinget, valamint tovbbi 2k6 aranyat. Jtszhatsg: Az Embervadszok kzl a Hrnkk lvezhetik a relatve legnagyobb szabadsgot: mozgsterletk a Szvetsg politikai rdekeltsgn minden szegletre kiterjedhet. Azonban itt is megkts, hogy semmit sem tehetnek nclan, a Szvetsg adta irnyokon tl.
Farkasok
A Farkasok Via-Shen leghebb harcosai: k nem vllaltk az Embervadszok hivatsval jr rengeteg lemondst, de megteszik ami a hitkbl fakad s amit a szvk diktl. Hrom ven t kpezik ket s ezalatt elsajttjk azt, amivel ksbb brhol a vilgban a Kln hasznra lehetnek: ha idvel megrik bennk az elhatrozs, Via-Shen kapui mindig nyitva llnak elttk, hogy igazi Embervadszokk legyenek.
Harcrtk: Kitn harcosok. K alapjuk 10, T alapjuk 20, V alapjuk 75, C alapjuk0. Szintenknt 11 Harcrtk Mdostt kapnak, melybl 3-3-at ktelesek a T s V nvelsre fordtaniuk, a tbbit szabadon eloszthatjk.
Kpzettsgek: A Farkasok Kp alapja 8, melyhez szintenknt 12 KP-t kapnak.
5 fegyver hasznlata
Af
Mszs
15%
1 fegyver dobsa
Af
Ess
20%
klharc
Af
Ugrs
10%
Kzs harcmodor (Via-Shen)
Af
szs
Af
Futs
Af
Lovagls
Af
Tovbbi szinteken: 5. 1 fegyver hasznlata Mf
Tapasztalati szint: Lsd Harcosok.
Klnleges kpessgek: A Farkasok klnleges kpessge, hogy vlaszthatnak egy Fejvadsz stlust az klharchoz.
Fegyvertr: Via-Shen nem korltoz semmit. Minden harcos a maga zlse szerint vlaszthat fegyvert: m az Embervadszok tradicionlis fegyverzetbl nem.
Felszerels: A Farkasok az iskola elhagysakor 3k6 aranyat s vlasztott fegyverket kapjk.
Jtszhatsg: A ngy alkaszt kzl a Farkasok szmra adott a legnagyobb szabadsg. Felavatsuk utn brhov mehetnek, brmit tehetnek a vilgban, egyre kell gyelnik csak: amint kapcsolatba lpnek velk a Kln mgusai (szimpatikus mgia rvn) s krnek tlk valamit, a neveltetsbl addan illik eleget tenni ennek. Persze, lehetnek kivtelek: bellk lesznek a ktes hrnev egynek…
Nos, kalandoz, nincs ms htra mint kardra fel, A’frad!, hadd ragyoghasson fennen mindrkk a Szvetsg vrs zszlaja!