Azoknak, akik az Anat-Akhan történetét vizsgálják, ajánlatos a legalapvetőbb tényből kiindulniuk: a szekta kráni eredetű. Alapításának pontos dátuma nem ismert, egyes apokrif források azonban a Pyarron szerint I. évezred végére teszik: Krán urai ekkor, a Godoni Birodalommal folytatott küzdelem tetőpontján határoztak úgy, hogy közelebb engedik magukhoz a sokáig lebecsült emberfajt. A Tizenhármak legidősebbike, Shackallor megírta embereknek szánt művét, a Sötét Tudományt, a kráni varázslóiskolákban megszaporodtak az emberi novíciusok, a hegységgyűrűben pedig sorra születtek az apróbb-nagyobb emberlakta hercegségek - a száraz tények minden valamirevaló krónikában megtalálható. A Grimoir Imperae, e Krad-lovagok által zsákmányolt fóliáns azonban elárul sok egyebet is: kiderül belőle, hogy a Kránba özönlő tömegek legjavát a Démonikus Ó-birodalom hírmondói, a tudatlanság homályába visszasüllyedt déli nomád törzsek tették ki. A démonokat rettegő barbárok számára Shackallor Sötét Útja egy volt csupán az életen átvezető sötét utak közül, s talán azért indultak el rajta olyan rettenthetetlenül, mert úgy tartották, igazában nincs vesztenivalójuk. Meglehet, nem is akadt.
Az Ó-birodalom idején magas fokú harci kultúrával bíró népcsoportok feladata új otthonukban a határok őrizete lett. A Tizenhármak természetesen nem nagy létszámú seregek támadásától tartottak (efféle hadjáratot a Gonosz Hazája ellen a Hetedkorban csak elvétve, s csakis a legnagyobb hősök indítottak), inkább titkaikat féltették a mindenütt jelenlévő, mindenüvé beférkőző kémektől, kalandozóktól. A Kráni Hegység bércei közt, az égre törő csúcsok, sötétlő fenyvesek, dermedt folyamok és szikrázó hómezők tartományában a határőrizet nem igényelt tömegeket - annál inkább különlegesen felszerelt, a terepet jól ismerő, pompás fizikumú harcosokból álló, gyorsan mozgó alakulatokat, melyek tagjai az ártó mágia praktikáiban sem járatlanok. A déli nomádok itt élő, mind egységesebb nemzettségei - uraik, s persze a hegy-mélyi járatokat lakó aquirok segítségével lassanként visszanyerték elveszteni hitt képességeiket, sőt, a gyakorta használt varázspraktikák hatására újak is kifejlődtek bennük. Hangszálaik idomultak az ősi mágia hatalomszavaihoz, így azok, torzult formában bár, de pusztító energiákat elszabadítva csattanhattak fel a küzdelem hevében. Fegyverzetüket, felszerelésüket a Birodalom legkiválóbb nem-emberi elméi álmodták meg s készítették el, más korok, más síkok lényeit idézve meg a mester akarata szerint; a cél minden eszközt semlegesített, s a Tizenhármak semmiféle áldozatot nem sokalltak a siker érdekében. A P.sz. II. évezred derekára Krán határmenti fejvadászklánjai - köztük az Anat-Akhan - bevonultak Ynev legvéresebb legendái közé, puszta említésük is borzongást szült mindenütt, ahová Ranagol félisten-fattyainak keze elért...
Ám, noha a tökéletesedés sötét útját járták, a nomádok leszármazottai megmaradtak embereknek. A hegyvidéken megtelepedtek, noha nehezebb körülmények közt éltek a hercegségek "szabadjainál”, sokkal közelebbről, sokkal elfogulatlanabb elmével tekinthettek a külvilágra, mint szerencsésebb társaik - ami azt illeti, ők voltak az egyetlenek, akik többé-kevésbé pontos képet alkothattak a bérceken túli vidéken zajló eseményekről. Az emberlakta birodalmak felemelkedése Shackallort igazolta, aki kezdettől fog vallotta, hogy e különös, ifjú fajra nagy jövő, a Sötét Úton pedig számos meglepetés vár. A Sötét Út persze tartogatott meglepetéseket még az ő számára is - a legjobb példa erre épp az Anat-Akhan nemzetség fejvadászainak zendülése és távozása.
Az Anat-Akhan aquir eredetű kifejezés. Közös nyelvre rendszerint a halál suttogásaként fordítják, s kevesen tudják, hogy a hegységgyűrű szörnyű lakói a hat főszél egyikét, a nyugat felől fújót nevezték így. Hogy eredetileg hogyan hangzott, arról legfeljebb az ősi nyelveket kutató mágusok alkothatnak fogalmat; a pyarroni és dorani történészek ritkán térnek el az általánosan elfogadott - és bizonyítottan veszélytelen - hangalaktól. A kráni rúnák átiratából ismert Ahan'NataKhan forma már nem ennyire könnyű eset: papírra vetését csak a titkos tudományok beavatottjai kísérlik meg olykor, kiejtésével a néphit szerint közönséges halandó nem próbálkozhat büntetlenül... Ennyi is elegendő, hogy érzékeltesse a szóbeszédek, mítoszok hangvételét. A szektával kapcsolatos eszmék és téveszmék úgy övezik az igazságot, hogy ahhoz csak a legelfogulatlanabb elmék férkőzhetnek közel.
A szervezet
Az Anat-Akhan alapításakor egyszerű vértestvériség lehetett, azaz olyan orgyilkosokból álló véd- és dacszövetség, melyhez hasonlót tucatszám találni Északon, Délen egyaránt. A Gorvikban működő, Krán által jóval később létre hívott szekták mai formájukban voltaképp az Anat-Akhan és a hasonló szervezetek ősállapotát tükrözik: szigorú alá-fölérendeltségi viszonyok, vasfegyelem és kíméletlen belső tisztogatás jellemzi őket. Tagjai a küldetésben való részvétel mikéntjét a közvetlen felettesek határozzák meg, a hierarchia csúcsán pedig rendszerint egyetlen (valamely tekintetben kimagasló képességű) személy áll.
A hagyomány szerint aquir vajákosok tanították a fejvadászokat arra, miként idézzék meg, fordítsák hasznukra az ősi nyelv szavaiban lappangó erőt. Azok, akik könnyebben elsajátították az alapokat, tovább okították, majd rangban a többiek fölé emelték, hogy az ő segítségükkel irányíthassák kedvük szerint a klán egészét - e mágiában jártas, jelentős Pszi-képeségekkel megáldott személyekből alakultak ki az egységeket irányító tisztek, a Meridiánok elit rétege. A specializálódástermészetesen nem maradt abba a legfelső szinten, s az idők folyamán mágikus képességekkel csak alapfokon rendelkező fegyverforgatók is tovább rétegződtek.
A klasszikus értelemben vett fejvadászok, azok, akiket utóbb Sequatorként ismert meg a világ, kitűnően képzett, számos küzdelemformában jártas, harcosok voltak, ők alkották a határt vigyázók seregének derékhadát.
Ha gyors beavatkozásra, egy-egy lebírhatatlanak látszó ellenfél kiiktatására mutatkozott igény, akkor az orgyilkos módszerekkel dolgozó Mortelek léptek színre, s kétesnél kétesebb eszközökkel bár, de egykettőre végeztek. Akadhattak a klánokon belül más, mostanra feledésbe merült csoportok is, ám noha kevéssé hihető, igen valószínű, hogy egy-egy osztagon belül a Meridán egymaga látta el a vezénylő tiszt szerepét.
A pyarroni bölcsek sokáig úgy vélték, hogy a klánbéli fejvadászok manővereit távolról irányítják a Tizenhármak, s hogy a rettegett fegyverforgatók voltaképp nem rendelkeznek önálló akarattal. Erre a tévhitre cáfolt rá az Anat-Akhan szabad fejvadászainak "zendülése" a P.sz.3677. esztendő telén.
Vég és kezdet
A Délvidék talán legsötétebb éve volt ez. Ó-Pyarron lángolt, a város és a vallás alapítója, Selmon együtt pusztult az Égi Templommal. A Hárompajzs Szövetség területét ork- és goblinhordák dúlták, kráni lovagok portyáztak a büszke embernép leggazdagabb vidékein. Krán gyepűin viszonylagos nyugalom honolt: az Yllinor ellen vonult hordák már ősszel, megtizedelve és lerongyolódva özönlöttek vissza. Az ellentámadás pedig egyre késlekedett, mintha magát Chei királyt, az egykori kalandozót is megdöbbentette volna az ynevi civilizáció központjának végzete... A bércek árnyékában megbúvó fejvadász-településeket ekkor szárnyalta be a hír: két és fél évszázad után megadta magát sorsának az Anat-Akhan alapítója, a klán szellemi vezére, a nagyhatalmú Tutor, s eltávozott.
Hozzá hasonló adottságú ember e sötét tartományban is csak elvétve akadt. Kránnak tett szolgálataiért cserében hosszú élettel, kivételesen éles látással ajándékozták meg a Tizenhármak - s hogy megbíztak benne, fényesen igazolja, hogy sikerült őket megtévesztenie. Mert dicső nemzetségből származott, s démonokat félő őseitől különleges adottságot kapott örökül. Képes volt rá, hogy a jövőbe tekintsen, s nem is csak abba az egybe, melyhez az utat cselekedetei már kijelölték. A Tutor - a hozzá hasonlók közt egyetlenként - előre láthatta a klán cselekedeteinek lehetséges következményeit, s stratégiáját ennek megfelelően szabhatta meg.
Amit P.sz.3676. esztendőben, halálos ágyán fekve látott, mélyen felkavarta és elkeserítette. Felismerte, hogy ha meg akarja változtatni a jövőt, melynek képei éjszakákon át kísértették, új utat kell mutatnia a hátramaradóknak. Magához szólította hát Meridiánjait, s olyan utasításokkal látta el őket, melyek az Anat-Akhan addigi történetének végét jelentették. Végakaratának engedelmeskedve a fejvadászklán Sequatorjai és Morteljei kioltották a házi tűzhelyeket, lángba borították otthonukat, és teljes fegyverzetben keletnek indultak a hegyen át - a többi pedig már történelem.
A krónikák leírják, hogyan küzdöttek meg az ellenük küldött klánok harcosaival, hogyan véreztek és hullottak a könyörtelen menetelésben: nem volna helyénvaló ehelyütt ismétlésekbe bocsátkoznunk. Legyen elég annyi, hogy az Anat-Akhan haláltusája véres és hosszadalmas volt: a felkerekedett százakból százan, a százból ötvenen, két tucatnyian, majd még kevesebben maradtak, az yllinori határt pedig mindössze kilencen érték el - ám ez a kilenc távozásával súlyosabb csapást mért Kránra, mint korábban bármely, mágiával vagy acéllal felfegyverzett halandó; helytállásuk és sikerük az emberi szellem diadala volt a sötétség erői felett.
Sokan és gyakorta fogalmazzák meg a kérdést: vajon mit láthatott a vén Tutor azon a bizonyos éjszakán? Miféle jövendő lehette az, melynek megformálásában még ő, a démonimádó régiek származéka sem kívánt részt vállalni? A választ csak azok a Meridiánok ismerték, akik röviddel az indulás után elhullottak az aquirokkal vívott mágikus viadalban - s meglehet, jobb is, hogy így alakult. Kevesen képesek a jövő ismeretében élni: a biztos iszonyatnál a bizonytalanság is elviselhetőbb. Az Anat-Akhan, alapítójának szándéka szerint, módosított a holnapon, de hogy mit és mennyit, azt a Hetedkor bölcsei közül nem sejti senki.
A második leggyakoribb kérdés, miért nem végeztek a szökevényekkel a Kráni Torony nagyhatalmú urai, amíg még módjukban állt? A krónikák beszámolnak ugyan a határ mentén végigvonuló, pusztító hóviharról, e csapás azonban korántsem szedett annyi áldozatot, amennyit szedhetett volna. Úgy tetszik a Tizenhármak mindvégig megosztottak voltak, nem tudták (vagy nem akarták) rászánni magukat a végső leszámolásra. Egyes pyarroni gondolkodók azt vallják, hogy magának Shackallornak köszönhetik életüket - Ranagol félisten-fattya mindig értékelte a kimagasló teljesítményeket, s hű maradt elveihez még ebben a szélsőséges helyzetben is. Nem hagyható figyelmen kívül az új Anat-Akhan természetének kettőssége sem: noha tagjai az ifjú civilizáció oldalára álltak, s a filozófiai értelmében vett "jót" szolgálják a nehezen meghatározható "gonosz" ellenében, eszközeik zömmel a régiek, a sötét mágia sem idegen tőlük, ilyen értelemben tehát akár kísérleti alanyoknak is tekinthetőek. Meglehet, Shackallor azzal a céllal engedte futni őket, hogy láthassa, mire mennek hajdani eszközei az emberekkel - vagy azok velük...
Az Anat-Akhan Yllinorban
Mogorva Chei - igen bölcsen - menedéket adott a rettegett szekta hírmondóinak, sőt mindent elkövettet annak érdekében, hogy otthonosan érezzék magukat. A kilenc fejvadász nem csalatkozott választásában: a folyvást hadat viselő Yllinornál megfelelőbb új hazát keresve sem találhattak volna. Ru-Shennoni harci iskolájukat a korona közvetlenül felügyeli, s királyi biztos segédkezik minden olyan esetben, mely az Anat-Akhan Pyarronnal, a szövetséghez tartozó egyéb államokkal, vagy épp Yllinor hadseregének más egységeivel fordítja szembe. Mert a korántsem szokványos eszközökkel dolgozó szekta működése nem kevés ellenérzést vált ki szerte a Dél-vidéken: a stratégák és filozófusok némelyike olykor még létjogosultságát is megkérdőjelezi. Chei, gyakorlatias ember és bölcs uralkodó lévén, keveset törődik az aggályoskodókkal - beszélik, istennője, Arel révén bepillantást nyer abba a jövőbe, melynek megváltoztatásáért az Anat-Akhan legjobbjai elhullottak... A M.A.G.U.S. jelenében a klán kissé módosult szervezeti felépítéssel, tovább jár a tökéletesedés útján, tagjai pedig mindenkor az emberek javára kamatoztatják kétes eredetű képességeiket.
A Ru-Shennon-i iskola élén a kezdetkor a kilenc legendás fejvadász, kilenc kimagaslóan képzett Tutor Majoris állt. A testüket átitató energiák meghosszabbították életüket: az utolsóként távozó csaknem másfél évszázadot töltött ebben a világban, s majd félezer tanítványt oktattak a mesterség fortélyaira. Az iskola első néhány évfolyamát a nehéz feladatra alkalmas önkéntesekkel töltötték fel, ám a kiképzés kíméletlensége, a kósza hírek terjedése alaposan megtépázta az Anat-Akhan nimbuszát, így mostanság zömmel hadiárvák kerülnek a mesterek kezei alá. A kilencek távozása után az irányítást három, yllinori neveltetésű harcos vette át, ők és követőik már beérték a Tutor ranggal. Az ősi Meridian tisztség négy elemre bontása az egyénekre nehezedő terhet csökkenti. A parancsnok így közvetlen feladatára koncentrálhat, míg a kapcsolattartó a tökéletes összehangolt, a közbenjáró az égiek jóindulatát biztosítja.
A klán
Az Anat-Akhan állandó létszáma mintegy félezer fő, férfiak és nők egyaránt megtalálhatóak közöttük. (A nők egyenrangúsága különösképp bőszíti Krán és Gorvik fejvadászait, akik, férfijogú társadalmakban nevelkedvén, veszedelmes kilengésnek tekintik az ilyesmit.) A kiválasztottak 3-4 esztendős korukban kerülnek az iskola falai közé, s 14-15 esztendősen indulnak először "éles" küldetésbe. A beavatottak 60 éves korukig kaphatnak veszedelmes feladatokat, a Transcepseket jóval hamarabb, 50 esztendős koruk tájékán rendelik vissza belső szolgálatra - igaz, ekkora legtöbbjük már sokkal öregebbnek látszik. Mivel a klán kráni eredetű, természetesen sequort és mara-sequort használnak.
A fentebb említett három Tutort és hat Strategist leszámítva a tisztek aránya nem meghatározott. A harci egységek 6-20 főből állnak, gyakorta a Transcepsek nyitotta térkapun érkeznek a bevetés színhelyére. A Transceps és Mediator jelenléte nem létfontosságú az egységekben, csak a nagyobb létszámú vagy fontos küldetést teljesítő csapatokban találhatóak meg.
Az Anat-Akhan kötelékébe tartozó fejvadász kidobásáról a következő táblázat ad felvilágosítást.
Meridian
Sequator
Vadász
Erő
2k6+6
2k6+6
k10+10
Gyorsaság
k6+12+kf
k6+12+kf
k6+12
Ügyesség
k10+8
k10+8
k10+10
Állóképesség
k6+12+kf
k6+12+kf
k6+12
Egészség
k10+10
k10+10
k10+10
Szépség
3k6
3k6
3k6
Intelligencia
k6+12
2k6+6
2k6+6
Akaraterő
k10+8
k10+8
k10+8
Asztrál
2k6+6
2k6+6
2k6+6
Cascadis
Mortel
Erő
3k6(2x)
2k6+6
Gyorsaság
2k6+6
k6+12+kf
Ügyesség
k10+8
k10+8
Állóképesség
k6+12
k6+14
Egészség
k10+10
k10+8
Szépség
3k6
3k6
Intelligencia
k6+14
2k6+6
Akaraterő
k10+10
k10+8
Asztrál
k6+12
2k6+6
Az Anat-Akhan fejvadászainak harcértékei, képzettségpontjai, életereje és fájdalomtűrése: