Az ynevi magia
A magia valamikeppen mindig a dolgok lenyegerol valo tudason alapszik. Magia csak egy van, bar annak aspektusai kulonbozoek aszerint, hogy a tudast ki birtokolja. Altalanosan a tudas birtoklasa nem eleg, az csak a kepesseget adja, amellyel a vilagot megvaltoztathassuk. A tudast valahogy ki kell nyilvanitani, format kell neki adni, hogy a termeszet mukodesen modosithassunk. A magia ezert mindenkeppen kapcsolodik a gesztusokhoz, a beszedhez, az irashoz, illetve bizonyos esetekben csak a szellemi energiak koncentralasahoz.
Ilyen modon a legosibb magikus formulakat a az osnepek nyelvei hordozzak. Az aquir, elf vagy eppen hil nyelvu hatalomszavak erejet mindenki rettegi, megis nemely bolcs alabbvalonak tartja a mozaikmagianal, mert nem foglalhato olyan atlathato rendszerbe. Nos ez az erv egyaltalan nem tamasztja ala azt hogy a hatalomszavak, amelyek kozismerten a leghatekonyabb magikus formulak, alsobbrenduek lennenek. A latszolagos rendszertelenseg egyreszt az emberi gondolkodokat minositi, akik nem kepesek atlatni az od-magia rendszeret, masreszt viszont arra utal, hogy a hatalomszavak, mivel hangsulyozatlan alakjukban mindannyian egy beszelt nyelv szavai, a mozaikmagia kyr rendszerenel sokkal termeszetesebb alapra epultek. A hatekonysaguk pedig csak azt is mutatja, hogy ez a struktura valoszinuleg sokkal inkabb fedi a magia valosagat.
Az odot termelo szervezetu lenyeknek az emberhez viszonyitott magikus folenyet jelzi az a teny is, hogy a hatalomszavakkal a rengeteg manat kovetelo varazslatokat is konnyeden el lehet oszlatni.
Magia tehat egy van, de annak tobbfele megnyilvanulasa ismeretes. Altalaban a "magia" szot a beavatottak mindegyike a sajat varazslataira erti, mig a tudatlan nepek minden, altaluk felfoghatatlan dologra rasutik ezt a belyeget, amely osszetevesztesnek neha igen kellemetlen kovetkezmenyei lehetnek arra a szemelyre, aki varazslatot vagy magikus eszkozt hasznal. Irasunkban a tovabbiakban a bolcsek felosztasat fogjuk kovetni es beszelunk majd bardmagiarol, szakralis magiarol, samanmagiarol, boszorkanymagiarol, tuzvarazsloi magiarol valamint a mozaikmagiarol.
Bardmagia A bardok a legkulonosebb varazshasznalok, nehez elfogadni egy kimuvelt fo szamara, hogy egy ennyire felszines es nagyvilagi eletet elo ember, mint Ynev bardjainak nagy resze, kepes varazsolni. Ugyan ezek a varazslatok sokszor nem egyebek szemfenyvesztesnel, megis a bardok kezeben roppant hatasos eszkozok. Mindazonaltal a bardok tapasztalati varazshasznaloknak minosulnek, meg legnagyobbjaik sem ertenek sokat a vilagot atszovo harmoniabol - amelybol a manat kinyerik. A varazslataikat mestereiktol tanuljak. Az igy atadott tudas nem egyseges, koszonhetoen talan annak, hogy a bardok soha semmifele szervezetbe vagy iskolaba nem tomorultek. Letezik ugyanakkor Erigowban a Legendak Tornya, amelynek legfelso emeleten orzik Enika Gwonnak, a hajdani idok nagyhiru bardjanak konyvet, amely gyujtemenye a varazslatoknak es a legendaknak, szerelmes daloknak es hosi enekeknek. Minden bard eleteben egyszer 2 oran lapozhatja e konyvet, azt tanulhat belole, amit csak akar. A nagyhatalmu bardok maguk is kepesek varazslatokat alkotni, ehhez azonban a varazslat fajtajatol fuggo mennyisegu ido es sok probalkozas szukseges.
Szakralis magia Mig a bardok ugy hozzak letre varazslataikat, hogy a harmoniat hivjak segitsegul kozvetlenul, addig a papoknak - legalabbis tobbseguknek - errol a harmoniarol (amit nyugodtan tekinthetunk a vilagot osszefogo erok egyuttesenek) csak istenen keresztul van tudomasa es igy hatalmat is csak annak segitsegevel gyakorolhatja. Legalabbis ami a nagy arkanum varazslatait, vagyis a csodakat illeti. Hisz koztudomasu, hogy gyengebb magiakat pusztan a hituk erejevel kepesek letrehozni azok is, akik nem igazi istent, hanem akarcsak valami nagyhatalmu demont imadnak (lasd peldaul Felice hiveit). A szakralis magia bizonyos mertekben fuggetlen a klasszikus magiatol, nincs hozza szukseg hosszadalmas tanulasra, magas intelligenciara, elegendo a puszta hit es a Szent Szimbolum (szerzeteseknel a meditacos keztartas), amely utobbi manafokuszkent mukodik es lehetove teszi az istennek, hogy hatalmat kinyilvanitsa. Ugyanakkor mivel a magia egy, ezert a vilag keletkezeserol, okarol, celjarol es valosagarol szolo tudas, amelybol a magia letrejon, itt is jelen van, megpedig az isten birtokolja. Ezert van az, hogy a pap soha nem varazsolhat istene ellenere. Ugyanakkor le kell szogeznunk, hogy egyes bolcsek szerint az istenek a kovetoik hitebol meritik hatalmukat. Ennek alatamasztasara azt szoktak emlegetni, hogy egy isten elveszti hatalmat, befolyasat egy sikon, ha hivei mind elpusztulnak. Ezen ervet eddig megcafolni nem sikerult. A fenti elmelet szerint tovabba az istenek csak a felejuk iranyitott energia toredeket juttatjak vissza a papoknak mana formajaban. Ynev torteneteben nagyon sok istent ismerunk, es nyilvan meg tobb azoknak a szama, akiknek hivei mar olyan regen kihaltak, hogy mar nevuk is a feledes homalyaba merult. Mivel minden istennek vannak egyedi varazslatai, amelyeket csak az o papjai hasznalhatnak, ezert nyilvanvaloan rengeteg elfeledett varazslat van. A papok ugyanakkor istenuk segitsegevel es beleegyezesevel termeszetesen uj varazslatokat is letrehozhatnak. Az isten segitsege abban nyilvanul meg, hogy biztositja a pap hite es cselekedetei altal kierdemelt hatast a pap altal kidolgozott formulahoz. Az isten sokszor a formula okidolgozasabanoe is reszt. Ugyanakkor a papok varazslatainak egy resze bizonyos csoportokba sorolhato a hatasuk szerint. Ezeket a csoportokat szferaknak nevezzuk. Az istenek hatalma csak a szferak bizonyos hanyadara terjed ki. A papok hatalma osszehasonlithato aszerint, hogy istenuk mely szferak felett biztosit uralmat szamukra. A kulonbozo istenek papjai altalaban kulonbozokeppen erik el ugyanazt a hatast, ambar egy istencsaladon belul gyakran elofordulnak egyezesek. Mivel ugyanaz a hatas tobbfele invokacioval is elerheto, lehetoseg van arra, hogy egy pap megtanuljon egy elotte addig ismeretlen, de az altala uralt szferak valamelyikebe tartozo varazslatot. Ehhez persze az istene beleegyezese is szukseges.
Samanmagia A samanok magiajat szinten tapasztalati magianak tekintjuk, bar elemeit es hatekonysagat tekintve valoszinuleg egy, talan meg a demonikus birodalmaknal is regebbi magiarendszer elkorcsosulasa. Hiaba azonban az osi eredet, a maig nagy hatalom, ha a samanok nem ertik sajat magiajukat, rettegve felik azokat a szellemeket es demonokat, akik hasonlo felelemmel borultak legendakba veszo oseik laba ele. A samanmagia a alapja a szellemek segitsege, vagyis a samanok magiajahoz szukseges tudast ezek az osi lenyek birtokoljak. Nemelyikuk maga sem tudja, mily kincset oriz, szamara csak egy fokkal vilagosabb a magia mibenlete, mint a samannak, de akadnak rettento hatalmu entitasok is, kik a magiat igazan erto modjara forgatjak, sot az annyira hozzatartozik letukhoz, mint a mienkhez a lelegzes. A samanok szinten alkotnak varazslatokat, megpedig ehhez nem a szellemek segitseget kerik, hanem a un. "kozos samantudathoz" fordulnak. A kozos samantudatrol azt mondjak, hogy az osszes valaha elt saman elmejenek kivetulese. Arrol vitak folynak, hogy letezne-e akkor is, ha, tegyuk fol a pelda kedveert, egyetlen pillanat alatt Ynev osszes samanja elhalalozna, de az ketsegtelen, hogy lete osszefugg a samanok letevel. Ok taplaljak es felhasznaljak, amit belole kinyernek. Ekeppen tarthatjuk a magia alapjaul szolgalo tudas egy korcs, tudattalan, de igen osi formajanak. Valoszinunek latszik, hogy egy felkeszult szellemu probalkozo (peldaul egy nagyhatalamu magus) igen sok mindent megtudhatna belole a magia valosagarol, mar persze abban a gyakorlatilag kizartnak tekintheto esetben, ha kepes lenne a kozos samantudathoz hozzaferni. Ez a lehetoseg azonban legjobb ismereteink szerint csak a samanok elott nyitott, oket viszont a magia csak mint a hatalom eszkoze es mint a szellemek ajandeka erdekli.
Boszorkanymagia Ebben a reszben egyutt targyaljuk a boszorkanyok es a boszorkanymesterek magiajat. Ez sokakat meglephet, hiszen a ketfele magia jelentosen kulonbozik. Mig a boszorkanyok leginkabb masok manipulalasaval erik el, hogy az esemenyek az o kedvuk szerint forduljanak es magiajuk is erre szolgal, addig a boszorkanymesterek a pusztitas nagymestereinek tekinthetok. Tovabbi kulonbseg, hogy a boszorkanymesterek magiaja igazi rendszert alkot (megha toredekeset is), a boszorkanyok varazslatai kozott pedig teljesen egyediek tobbnyire, alig nehany, egymassal rokonithato varazslatuk van. Ugyancsak eltero a ket magiaforma uzoinek a halalhoz, a tulvilagi lenyekhez, a demonokhoz valo viszonyulasa. A boszorkanymesterek sokszor uralnak ilyen lenyeket, neha maguk is hozzak letre oket, viszont a boszorkanyok kozul a leghatalmasabbakat is valamifele viszolygas fogja el, ha ilyenekkel talalkoznak. A sok kulonbsegen azonban felulemelkedik egy szembetuno azonossag, amely kiindulva a magia egyseges mivoltabol, a ket magiaformat vegulis rokonitja. Ez pedig nem mas mint az a forras, ahonnan a manat meritik, vagyis az eleterejuk. Ugyanis, mint a vilag elemei kozul barmelyik, az emberi test is magaban hordozza a vilag eredeterol, celjarol, igaz valosagarol szolo tudas paranyi morzsait. Marpedig ezen a tudason alapszik a magia. A boszorkanymagia uzoi nem tesznek mast, mint testukbol, eleterejukbol ennek a tudasnak egy reszet kinyerik es ebbol formazzak a kivant magikus hatasokat. Hogy ennek a tudasnak mekkora a hatalma, azt mindenki eszebe veheti, ha vegiggondolja, hogy nemely boszorkanymester pusztito foldrengeseket vagy szokoarokat kepes megidezni. Az olvasoban sok kerdes felmerulhet. Elsokent is rogton az, hogy vajon obenne is megvannak-e a Tudas eme kicsiny morzsai. Nos erre egyszeru a valasz: termeszetesen megvannak, sot nem csak benne, hanem minden ertelmes es ertelemmel nem rendelkezo elolenyben, minden targyban, azt utolso porszemben is; emellett a mozdulatokban, tevekenysegben, sot a hangokban, az erzesekben es a gondolatokban is - ha valaki ketelkedne az utobbiakban, gondoljon csak arra, hogyan hozzak letre magiajukat a korcssarkanyok es emlekezzek az osi fajok hatalomszavaira -; hiszen ezen a Tudason alapszik a let. Vigyazat, nem azt irtam, hogy az elet, hiszen egy holttestbe idezet lelekrol mondhatja-e valaki, hogy el? Bizony nem, de az megis kepes lehet erzesekre, gondolatok, beszedre, akar meg pszi es magia hasznalatara is. Egy kovetkezo kerdes lehet, hogy a boszorkanymagia uzoi vajon csak sajat eleterejuket tudjak-e felhasznalni? Sajnos nem valaszolhatunk igennel erre a kerdesre. Bizony a boszorkanymesterek kepesek masok eleterejebol manat kinyerni, akar ugy, hogy sajat elmejukbe gyujtik, de meg ugy is, hogy varazslataik manautanpotlasat biztositjak vele. A boszorkanyok es a boszorkanymesterek magiaja, bar hatasaiban Yneven egysegesnek tekintheto, a foldresz kulonbozo reszein kulonbozo gyokerekkel rendelkezik. Eszakon a kyr hagyomanyok mindkettore erosen ranyomjak belyeguket. Peldakeppen csak a Livinai Gyulekezetet es az Ascens Morga iskolat emlitenem. Ugyanakkor nehany csoport tortenete csak Ryek koraig nyulik vissza, nehol viszont crantai gyokerek is kimutathatoak. A boszorkanyszektak tobbnyire Morgenat tisztelik, persze mind maskeppen, nemelyek a Kitaszitottat, a boszorkanymesteri rendek Tharr hivei esetleg ranagolistak (inkabb csak Erionban vagy Abasziszban), vagy eppenseggel vallastalanok. Delen elsosorban Kran es Gorvik a meghatarozo, de nem feledkezhetunk meg Shadon inkvizitorokkal haboruzo sotet rendjeirol es a Demonikus Obirodalom nomadok kozt tovabbelo magikus hagyomanyairol sem. A boszorkanyok es boszorkanymesterek tapasztalati magiat uznek, vagyis uj varazslatokat probalkozassal, kiserletezessel hozhatnak letre. Ezek a kiserletek meglehetosen veszelyesek, meg akkor is, ha a probalkozo kelloen tapasztalt. Ez a teny azonban e hatalomra ehes magiauzoket nem szokta visszatartani.
Tuzvarazsloi magia A tuzvarazslok egy rendkivul szuk spektrumu, de ugyanakkor nagyon hatasos magiat uznek. Ez a magia ugyanakkor tapasztalati magianak minosul, mivel a tuzvarazslok nincsenek tisztaban a godoni magiarendszerrel, amely alapjaul szolgal magiajuknak. Ugyanakkor magiajuk, akarcsak a boszorkanymestereke, csonka rendszert alkot, viszont itt ez a rendszer onmagaban zart. Ez bizonyos mertekben nehezseget is jelent. A tuzvarazslok nem hoznak letre uj varazslatokat, hanem csak a godoni rendszer addig rejtett osszefuggeseit ismerik fel. Viszont teruletukon belul sokkal nagyobb biztonsaggal mozognak, mint a boszorkanymesterek a maguk magiajaval. A boszorkanymestereknek sokkal nagyobb lehetoseguk van ujabb magiak kifejlesztesere, de mivel legtobb esetben elrugaszkodtak a rendszer nyujtotta biztonsagtol, ez a kiserletezes eleg veszelyes. A tuzvarazslok, mint a nevuk is mutatja, a minden varazslatukkal a tuzhoz vagy annak valamely hatasahoz (ho, feny) kotodnek, valamennyire azt is mondhatjuk, hogy a tuzbol, mint a vilag egyik alkotoelemebol meritik a Tudast. Mas szempontbol azt is mondhatjuk, hogy magiajuk alapjaul szolgalo Tudast reszben birtokoljak, reszben pedig az osi godoni rendszer alapjan a kornyezetukbol meritik. Mit is jelent az, hogy reszben birtokoljak? Nem mast, minthogy kepesek sajat szellemi energiajukat manava alakitani, de csak bizonyos korulmenyek kozott, egeszen pontosan tuz jelenlete kell hozza. Ugyanakkor a godoni iskola erejet jelzi, hogy at tudtak orokiteni kesei kovetoikre is a sajat modszeruket, amellyel a tuzvarazslok mindenfele koncentralas nelkul kapjak vissza a manapontjaikat.
Mozaikmagia A beavatottak es a bulcsek sokszor csak magianak mondjak. Tanulhato magiatipusok kozul ketsegkivul ez adja a legtobb szabadsagot, pedig elso ranezesre csak haszontalan elemek gyujtemenye. Am mikent az osszehordott kovekbol sem lehet meg kivenni a majdani var formajat, ugy a mozaikok ismerete sem jelenti a varazslas nemes muveszetenek elsajatitasat. A varazsloi let nem hatalommal valo elest jelenti, hanem elsosorban felelosseg es szolgalat. Ezt valamennyire meg azokon a helyeken is belatjak a varazslas alatt a pusztitast, a hatalom gyakorlasat ertik. Egy varazslobol csak a legritkabb esetben lesz uralkodo. Nem mintha a bolcsesseg hianyozna belole, inkabb a kepesseg a parancsolasra. Mielott valaki Daumyr Hatalamasait hozna fel peldanak, mint Eszak leghatalmasabb birodalmanak tenyleges vezetoit, hadd emlekeztessek arra, hogy a Kyria vezeteseben ok csak masodik helyen allhattak volna az istenek anyrjai mogott. De terjunk csak vissza a magiara. A magia egy. Ezzel kezdtuk, erre alapoztuk minden eddigi megallapitasunkat. Ez az alapigazsag leginkabb a mozaikmagia eseteben mutatkozik meg. A mozaikok ugyanis rendszert alkotnak, elvileg barmelyik barmelyikkel kombinalhato, oriasi szabadsagot nyujtva ezzel a magiaforgatonak. Mindazonaltal a rendszer nem teljes, ez megmutatkozik azon is, hogy mas magiahasznalok varazslatai kozul nemelyek nem allithatok ossze mozaikokbol. Ennek az az oka, hogy az ember nem kepessegkent hasznalja a magiat, hanem tanulas eredmenye keppen, vagyis a magia valosaganak csak egy folterkepezett, bejart reszet ismeri meg a jelolt. Vannak felig feltart reszek, ahol a bolcsessegben elorehaladottak kutakodnak nagy ovatossaggal a jovo nemzedekeinek hasznara - ilyen peldaul a villam alapmozaikjanak megalkotasa -, de vannak teljesen ismeretlen teruletek is (legalabbis most es szamunkra ismeretlenek), amelyeket ezeddig mindeki elkerult. Latszik tehat, hogy uj varazslatot alkotni semmi nehezseget nem jelent, csak egy uj otlet kell hozza, nincs kiserletezes es a siker elsore is teljesen bizonyos. Az uj mozaikok alkotasa - vagyis a magia vegtelen birodalmabol egy ujabb resz meghoditasa - viszont nagyon nagy tudast igenylo feladat. A varazslok azok, akik egeszen birtokoljak a Tudast. Sajat szellemi energiajukbol nyerik ki a manat, maskent nem is tudnak ahhoz hozzajutni. A magia egy, de annak kulonbozo megjelenesi formai vannak. A mozaikmagia - bar Ynev-szerte azonos mozaikokat hasznal, a kontinens kulonbozo teruletein mas-mas magikus hagyomanyra epul. Sajnos azt kell mondjuk, hogy ezen magikus hagyomanyok valoszinuleg joval fejlettebbek voltak, mint ami folott ma rendelkezunk, de Eszakon a Kitaszitottal vivott haboru, Delen Godon pusztulasa nemcsak embereletben es anyagi javakban jelentettek nagy veszteseget, hanem a tudomanyok teren is. Az eszak-ynevi iskolak nagy resze kyr maradvanyokra epul, a crantai magiarendszer gyakorlatilag nem maradt fenn. Ez a kyreket nyilvan nem zavarta, hiszen az oaltaluk hasznalt magia sokkal erosebb volt, mint a meghoditott Crantae, nekunk, utakat kereso nemzedekeknek azonban felbecsulhetetlen segitseget jelentene egy ilyen, a magiat mas nezopontbol is megvilagito forras. Delen az Allamkozosseggel jo viszonyt fenntarto iskolakban a keverednek a godoni es a kyr hagyomanyok, bar a godoni rendszerbol joval tobbet oriz az Ordani Rend magiaja. A Hetarcu birodalmaban csak kivalasztottak tanulmanyozhatjak a magiat, ismeretunk szinte semmi nincs arra vonatkozolag, hogy ezt mi alapjan teszik. Kranban a demonikus birodalmak magiaja fejlodott tovabb. Elofordulhat, hogy az osi godoni foliansok nemelyiket is ok birtokoljak, ez a lehetoseg pedig a legnagyobb ovatossagra int bennunket.
|