Ynev nyelvei
Ynev hatalmas s sokszn vilg, s ez - br az tlagos kalandoz ezt hajlamos nha figyelmen kvl hagyni - hven tkrzdik a nyelvi viszonyaiban is. Az olyan forgalmas, kozmopolita vrosokban, mint Erion vagy j-Pyarron, ez a soksznsg csupn az esemnyek httert lnkti, nagyobb fennakadsokat ritkn okoz. Mgis rdemes gyelni r, mert bsgesen addhatnak olyan helyzetek, amikor a nyelvtuds meglte vagy hinya sorsdntnek bizonyulhat. Amikor kalandozni indulnak, az ifj remnybeli hsk ltalban elegendnek vlik flvrtezni magukat a Kzs Nyelv ismeretvel. Utbb aztn igen knos meglepetsek rhetik ket, amikor - pldul - a shadoni hercegi szkvrosban senki nem rt egy kukkot sem a magyarzkodsukbl; vagy amikor Shulurban partra szllva alig bknek ki egy-kt szt, s rgtn eladjk ket ltetvnyes rabszolgnak. Jelen rtekezsnk az ilyen s hasonl szitucik elkerlshez kvn nmi segtsget nyjtani.
Az Yneven beszlt sszes nyelvet e helytt felsorolni ernkn felli vllalkozs volna, a legfontosabb humn dialektusokrl s elterjedsi krkrl azonban mindenkppen rdemes nhny szt ejteni. Az inhumn nyelvek tarka sokasgra ezttal nem trhetnk ki; puszta szmba vtelk is belthatatlann duzzasztan rsunk terjedelmi kereteit. Csupn azzal kzkelet hiedelemmel szeretnnk elljrban leszmolni, hogy ezek faji kategrikra volnnak egyszersthetk - pldul elf vagy trpe nyelvre. Ez kapitlis tveds. Egy sirenari elf ppgy nem rti meg elfendeli testvre beszdt, ahogy egy aszisz fldmves sem egy dzsad bazri koft. Nemcsak az emberisg tagoldik nll hagyomnyokkal rendelkez kultrkra s nemzetekre, hanem az inhumn civilizcik is; errl azonban bvebbet ksbb, egy majdani Rna-cikkben. A vn kontinens embernpei temrdek nyelvet beszlnek, m ezek kzl csak nhny jutott - klnfle trtnelmi s politikai okoknl fogva - kiemelked szerephez. Ezek ltalban a meghatroz ynevi kultrkrkhz kapcsoldnak, br a megfeleltets nem teljesen automatikus. Mint ltni fogjuk, van olyan fontos kultrkr, amelynek nincs sajt hordoznyelve (Ordan); mskor kt kultrkr osztozik egyazon nyelv klnbz dialektusain (Shadon s Gorvik); megint mskor egy adott kultrkr nyelvi befolysa szmos msikra tsugrzik (Pyarron). Termszetesen Yneven sokkal tbb l humn nyelv ltezik, mint ahny nll kultrkr. Ezeket a kisebb nyelveket olyan emberkzssgek beszlik, amelyek a klnbz kultrkrk peremvidkn (Riegoy Vrosllamok), tkzzniban (Kereskedhercegsgek) vagy kapcsoldsi pontjain (Erion) lnek. Az ilyen nyelvek ltalban helyi jelentsgek; radsul a dominns kultrkr szellemi s llekszmbeli flnye gyakran rszortja az rintett kzssgeket, hogy anyanyelvk mellett jl-rosszul elsajttsk a kultrkr elsdleges hordozdialektust is. (Ez a jelensg egybknt a fggetlen kultrkrk viszonylatban is elfordul, amint azt Pyarron pldja mutatja.) Tvol ll tlnk, hogy elvitassuk e helyi nyelvek, nyelvjrsok jelentsgt, melyek kzl nem egy tbb vezredes rsbelisggel s gazdag irodalommal rendelkezik. Mivel azonban felsorolsuk gyszlvn a vgtelenbe nylna, s a kalandozknak - a fenti okokbl kifolylag - arnylag ritkn addnak velk kapcsolatban nehzsgeik, ismertetsktl ezttal eltekintnk, s az albbiakban csak a nagy ynevi civilizcik kultrhordoz nyelveivel foglalkozunk.
Ezek kzl felttlenl els helyen kell emlteni a godoni eredet pyart - avagy tudomnyos elnevezse szerint: j-godonit -, a Pyarroni llamkzssg hivatalos nyelvt, melyet rendkvl szles elterjedsi kre miatt Kzs Nyelvnek is szoks hvni. Elssorban persze az Ynev-szerte futtzknt elharapz pyarroni valls nyomn hdtott, de sikerhez hozzjrult viszonylag egyszer, knnyen tanulhat grammatikja is, melyet az tvev npek mindentt sajt nyelvi hagyomnyaikhoz igaztottak. Ennek megfelelen hiba beszlik rendkvl sokan, igazn egysgesnek mgsem nevezhet. Eredeti, tiszta formjban (ez az n. szvetsgi pyar) kizrlag az llamszvetsg bels terletein tallkozhatunk vele, mindentt msutt helyi vltozatok honosodtak meg, melyek teljes joggal tekinthetk nll dialektusoknak, hisz egyms szmra olykor alig-alig rthetk. Fbb kls nyelvjrsai, melyeket a tovbbiakban egyenknt is sorra vesznk majd: a pusztai, a hgvidki s a tengeri kzs, az erv-kzs, valamint az n. slan nyelv. Ynev emberlakta rgiiban - klnsen a civilizlt, vrosiasodott vidkeken - ltalban nem nehz olyan lakost tallni, aki jl-rosszul beszli a pyart - m hogy valban a fldrsz kzs nyelve lenne, az igen ers tdts. A Dlvidket kivve sehol nem szmt kultrhordoz nyelvnek, s amelyik kalandoz nem szndkozik egsz lett az llamszvetsg hatrai kztt tlteni, az bizony jobban teszi, ha elsajtt nhny idegen nyelvet. Ami a szkebb rtelemben vett szvetsgi pyart illeti, ennek trzsterletn is mutatkoznak rnyalatnyi eltrsek, ezeket azonban tlzs volna nll nyelvjrsoknak minsteni: inkbb csak affle tjszlsok. Elemzskkel a lingvistk meglehets pontossggal rekonstrulni tudjk a pyar nyelv hdt tjnak kezdeti szakaszt, ahogy -Pyarron krzetbl kiindulva fokozatosan elterjedt a Larmaron-medencben, elbb httrbe szortva, majd a feledsnek adva az shonos helyi dialektusokat. E rgi humn nyelvek kzl egynek sem volt sajt rsbelisge, ami nagyban megknnytette a beolvadsi folyamatot. Mindazonltal pldul a predoci hskltszet mlyebb rtegeiben a mai napig kimutathatk egy szban rktett epikus hagyomny nyomai, melyet a Kzs Nyelv viharos trhdtsa virgzsa teljben semmistett meg.
A Larmaron-rgi antik emberkzssgei kzl csupn a Hat Vros tudta elkerlni a teljes nyelvi asszimilcit, valsznleg azrt, mert - a trsgben egyedliknt - igen rgre visszanyl trtneti-kulturlis gykerekkel rendelkezett. Igaz, ma a Hat Vrosban is a szvetsgi pyar a hivatalos nyelv, mellette azonban szmos ms dialektus is hasznlaton, tbbek kztt a hres lyronais. Ez a nyelv ugyan nem kultrhordoz, elterjedsi kre is meglehetsen kicsi (alig nylik tl a Hat Vros szkebb krzetn), mgis szmot tarthat figyelmnkre, mert minden bizonnyal egy romlott kyr dialektusra vezethet vissza. E minsgben nem csupn a Dlvidken, hanem egsz Yneven pratlan, mert a kyr utdnyelvek Toronon kvl mindenhol msutt kihaltak. A toroni hatsgok ezrt “mlt” nyelvnek ismerik el a lyronaist, s beszlit nem tasztjk rabszolgasorba a felsgterletkn. A pyarhoz hasonlan godoni eredet nyelv a shadoni (tudomnyos elnevezssel: ut-godoni) is. Fldrajzi elterjedse korltozottabb ugyan, llekszmra nzvst azonban csaknem ugyanannyian beszlik. Alaptsa ta hivatalos nyelve a Shadoni Birodalomnak, a Dlvidk - s egyben az egsz fldrsz - legsrbben lakott orszgnak. Noha kzs trl fakad a pyarral, rokonsguk rendkvl tvoli, csak tudomnyos elemzmunkval mutathat ki. A kt nyelv roppant rgta klnvlt, anyanyelvi beszlik - korabeli rsos emlkekbl tlve - mr a P. sz. XIV. szzadban sem rtettk meg egymst. A “kzs nyelv” ksbb gyszlvn egsz Ynevet viharos gyorsasggal meghdtotta; a legszkebb trzsterletvel szomszdos orszgban viszont - amelyhez radsul rgi trtneti rokonsg fzte - sohasem tudta megvetni a lbt. Ennek htterben valsznleg az hzdhatott meg, hogy Shadon a hasonl diadalutat bejr pyarroni valls beszivrgsnak is ugyanilyen szvsan s konokul ellenllt, jllehet a kt orszg kapcsolata a P. sz. XXIX. szzad ta tretlenl szvlyes s barti.
Shadon lakossgnak ma csupn elenysz tredke beszli a pyart, fknt a nemesurak, a hajsok s a tvolsgi kereskedk; ezek idegen nyelvknt tanultk. A papi hierarchiban a pyarul tudk arnya kirvan alacsony, az egyszer kznp krben pedig gyszlvn zrus. Nem is vennk sok hasznt, hiszen az tlagos shadoni polgr soha letben nem lpi t szlhazja hatrait. Kvetkezskppen Shadon egyike ama kevs emberlakta orszgnak Yneven, ahol a Kzs Nyelvre hagyatkoz klhoni - ha boldogulni akar - knytelen lesz tolmcsot fogadni. Erre msklnben akkor is szksge lehet, ha egybknt gy-ahogy tri a kirlyi szkesfvros krnykn uralkod nyelvjrst, melyet hagyomnyosan bbor shadoninak szoks nevezni. A shadoni nyelv ugyanis korntsem egysges, hanem - amint azon egy ilyen risi kiterjeds birodalomban nem is csodlkozhatunk - tbb tucat dialektusra oszlik. E dialektusok tjegysgek szerint klnlnek el, s ersen rezhet rajtuk a godoni bevndorls eltti humn slakossg - ellnok, derindk, hossolok, rnok stb. - nyelvi rksge. A fbbek kzl a felfldit, az blvidkit, a shadlekit, a gordozait, a viharvzit s a szigetlncit rdemes megemlteni. Mindegyiket legalbb flmilli ember hasznlja, s egyms szmra elg nehezen rthetek. Ez hellyel-kzzel mg a vilgi kzigazgatsban is fennakadsokat idz el, ami klnsen azrt rinti roppant rzkenyen a kirlyi meg a hercegi udvart, mert a Fatya tartomnyai mentesek az effle zavaroktl. (A Domvik-egyhz - mint ismeretes - sajt szakrlis nyelvet hasznl, amelynek semmi kze a shadoni dialektusokhoz, st, a humn nyelvekhez egyltaln; dogmatikus alapvetsk szerint uruk adomnya volt az els prftinak.) A kt uralkod dinasztia az utbbi idben tbb zben kezdemnyezett nagyszabs nyelvtisztt s -egyest mozgalmakat, ezek azonban rendre ztonyra futottak az egyhz hangslyos kznyn, illetve az si hagyomnyaikat vd tartomnyok ellenllsn. A nyelvjrsok kzl egybknt nem a bbor shadoni, hanem a felfldi ll legkzelebb az archaikus godoni nyelvhez, mgsem ez minsl mrvadnak, mert - legalbbis az inkvizcis atyk llspontja szerint - a megszlls vszzadai sorn krni elemekkel szennyezdtt be. Valban kimutathatk benne szrvnyos tvtelek a birodalmi khorsbl; krds azonban, mennyire jogszer morlis alapon tletet alkotni a nyelvfejlds trvnyeirl. Tny, hogy a felfldi dialektusban beszl utazkat a tbbi tartomnyban bizonyos fok gyanakvssal kezelik.
Hasonlkppen rosszhr nyelvjrsnak szmt az blvidki, melynek elterjedsi vezete messze tlnylik az orszghatrokon. Ezt a dialektust hasznltk - s hasznljk mg ma is - azok a harcias zarndokok, akik a P. sz. XV. szzad derekn vndoroltak ki Shadonbl a vallsldzs ell, s Amanovik prfta vezetsvel j llamot alaptottak: a Szentfldet, azaz Gorvikot, mely kezdettl fogva az anyabirodalom eskdt ellensge volt. nll gorviki nyelv teht nem ltezik: a Szentfld lakossga ugyanazt a shadoni dialektust beszli, amit a birodalom alattvali a Glyk Tengernek tlpartjn. Ez mindkt fl rszrl megknnyti a beszivrgst, a kmportykat; fenntartja az ldatlan vallsi viszly testvrhbors jellegt; s a gyan stt rnykt veti mindenkire, aki blvidki nyelvjrsban fejezi ki magt. Gorviktl szakra a Taba el-Ibara s peremvezete alkotja a dzsad nyelvterletet. A dzsad egyetlen ms humn nyelvvel sem rokonthat, s jabban nemcsak az si legendk, hanem a trtneti s lingvisztikai kutatsok is inhumn eredett ltszanak altmasztani. Minden valsznsg szerint az Ibara-vidken hajdan uralkod dzsenn civilizci kultrhordoz nyelvbl alakult ki, tbbek kztt a grammatikai alapok igen jelents egyszersdsvel. Ennek ellenre az egyik legnehezebben elsajtthat emberi nyelvnek tartjk, ami kzvetve szintn rendhagy mltjt bizonytja. Maga a jelensg - a klnbz rtelmes fajok kztt vgbement nyelvtads - gyakorlatilag plda nlkl ll az ismert trtnelemben. Csak szak-Yneven, a toroni kultrkrben trtnt valami hasonl, m ott - mint ltni fogjuk - ez a folyamat tvolrl sem ennyire elrehaladott. A dzsad nyelvet egybknt tallbb volna dzsad nyelvcsaldnak nevezni. A mostoha termszeti krnyezet, a sztszrt teleplsszerkezet kezdettl fogva elmozdtotta a nyelvi szttagoldst. A valaha tn egysges idima napjainkra trpedialektusok szzaira esett szt, melyeket gyakran csak pr tucat ember beszl: keletkezsi-kihalsi folyamataik teljessggel nyomon kvethetetlenek. Az Ibara-vidken gyakorlatilag minden ozisban ms s ms tjszls dvik, valsggal rletbe kergetve a felkszletlen utazkat. A legtisztbbnak s a legvlasztkosabbnak tradicionlisan az abadanait tartjk, amelynek egybknt vezredes rsbelisge s roppant rtkes irodalmi hagyomnya van. A tbbi kzl emltst rdemel mg a quisarmai, amely - alighanem az emirtus beteges elzrkzsi hajlama miatt - egszen archaikus nyelvi llapotokat tkrz, affle lingvisztikai kvlet gyannt; a hamedi, amelyre pp ellenkezleg, az idegen jvevnyszavak tmeges tvtele s gyors cserldse jellemz; valamint a sobirai, amely valsgos mvszett nemestette msok szellemes, m hsba vg srtegetst.
Mint a fentiekbl is kitnhet, a dzsad np klns, szinte mr gyermeteg rokonszenvet tpll a cifra beszd, a nyelvi jtkok, lelemnyek irnt. Furcsa szenvedlyknek hdolva nem elgednek meg a termszetes nyelvi fejlds rvn kialakult dialektusokkal, hanem mestersgesen kidolgozottakkal is szaportjk ket, nem is csekly szmban, amiket persze sajt maguk tlnek ki. Elmjk e rendhagy tornztatsra hol vresen komoly, hol arcpirtan nevetsges okok sztnzik ket; de az is elfordul, hogy az ember nem tudja eldnteni, magasztalja vagy kikacagja-e az indokaikat. A fnyelv pldul a F tjt jr ember- s mregkufrok krben alakult ki: lnyegben egyfajta krmnfont tolvajnyelv, csak a beavatottak szmra rthet, amely megknnyti a Krnnak szllt karavnmesterek hajmereszten kockzatos zletmenetnek szervezst s lebonyoltst. A rzsasziromnyelv viszont, amelynek t vaskos ktetre rg sztrt s grammatikjt Abu Baldek egyik ids emrje rta, szerkesztette, majd msoltatta le tz pldnyban a legfinomabb selyemlapokra, kizrlag a rzsatermeszts mhelytitkaival foglalkozik, msrl nem is lehet beszlni rajta. A harmadik eshetsget taln a hres dzsad blcsel, Nszir Mu’wallat ibn sz al Kindi trtnete pldzza a legkesebben. Egsz letben egyetlen knyvet rt csupn, a Liliomfzr cm mesegyjtemnyt, amit egybirnt nyltan az emberi kultra cscspontjnak s betetzsnek minstett; m mg higgadtabb fej pyar brli is hajlamosak mvt az Ibara-vidk Legendk s Enigmkjnak, t magt a dzsad Enika Gwonnak magasztalni. A Liliomfzrt egy ngysoros rubaiyattal szndkozta lezrni, sajt bevallsa szerint minden haland kltemnyek legszebbikvel; az ltala ismert nyelvek kzl azonban egyet sem tallt mltnak a nemes feladatra. Vgl - ms megolds hjn - szemlyesen ltott neki a megfelel nyelv kidolgozsnak. Ht fradsgos, munks esztend mlva aztn t perc alatt megrta a verst, vaskos jegyzetktegeit varzstzbe vetette, majd meghalt. A rubaiyatot mind a mai napig nem tudta elolvasni senki, mert az agg filozfus-klt magval vitte a titkt a srba. Azta egy-egy becsvgy s tehetsges rstud idnknt megprblkozik a megfejtsvel. Eddig mg egyikk sem jrt sikerrel, noha nhnyan az egsz letket ennek szenteltk, s hallos gyukon gytr bizonytalansgban hunytk le vgleg a szemket: mg ekkor sem tudtk eldnteni, mrtrknt vagy pojcaknt viselkedtek-e.
A fenti pldk persze nmileg vgletesek, br korntsem egyedlllak az ibarai kultra trtnetben. A legtbb dzsad tehetsgbl, szorgalmbl vagy kitartsbl nem futja ilyesfle teljestmnyekre, brmennyire is vonzdna a bizarr tletekhez. Az egyszerbb mnyelvek fabriklsa azonban mg gy sem szmt ritka klnckdsnek a sivatagban. Nincs az a tekintlyesebb tolvajhz vagy kalmrfamlia, uralkodcsald vagy ezermesterch, koldustestvrisg vagy tuds akadmia, amelyiknek ne lenne sajt titkos idimja, akr szolgl valami rtelmes clt, akr nem. Mg a nagyhr emrdinasztik rkletes rabszolgatestrei is kln harci nyelvet hagyomnyoznak a posztjukat tvev fiaikra; a prbajoz kardtncosok egyezmnyes arc- s kzjelekkel adjk ellenfelk tudtra, mikor fogadjk el a maguk hallt s mikor kvetelik az vt; a dsgazdag dzsad bankhzak pnzgyrei pedig brki fle hallatra meg tudjk vonni egyms kzt az ves mrlegket - anlkl, hogy az illet egy rva szt rtene belle. A legtbb ilyen mestersges nyelv a helyi dialektusok kifacsarsn alapszik: olykor visszafel beszlnek, mskor bizonyos rendezelvek szerint sszekeverik a szrendet, megint mskor flsleges sztagok beszrsval torztjk el a mondataikat. Gyakori mdszer hogy egyes szavakat eredeti alakjukban, m megvltozott rtelemben hasznlnak. A fnyelv sztrban legalbb flezer ilyen kitntetett sz van, s mindegyikhez ngy-ngy jelents tartozik; a beszl testtartsval, mimikjval, gesztusaival jelzi, hogy az adott esetben ppen melyikre gondol. Az alapoktl kezdve flptett, nll nyelvet ritkn szerkesztenek, s ha mgis, ht inkbb - mint a rzsasziromnyelvnl lthattuk - szkebb fkusszal, szemlyes kedvtelsbl. Mindent sszevetve egy j esz megfigyelnek nemigen eshetne nehezre megfejteni az Ibara-vidki mnyelvek tbbsgt - amennyiben alkalma nylna nhny rn keresztl szemmel tartani a beszlket. Az ozisok nyomaszt hsgben, a lrmz bazri tmegben tolongva ez ltalban komoly akadlyokba tkzik, klnsen akkor, ha a megfigyel mg a mrvad abadanai dialektussal is hadilbon ll, a helyi tjszlsbl pedig eleve alig rt valamit. A dzsadok ezrt idegenek eltt ltalban szemrmetlen nyltsggal hasznljk a klnbz titkos jelrendszereket. Nem utolssorban azrt, mert mr-mr gyermetegen bszkk rjuk, kivlt akkor, ha - ami bizony megesik olykor - kt-hromflben is jratosak.
Szerencsre a dzsadok klns nyelvi szenvedlye azzal a kvetkezmnnyel is jr, hogy tbbsgk szvesen s gyorsan tanul idegen nyelveket, rszben mer szrakozsbl, rszben praktikumbl. Ez fleg a kereskedkre, a pnzemberekre s a zsoldosokra jellemz, akiknek a mestersghez elengedhetetlen az alapos nyelvtuds. Mrpedig nem ok nlkl tartja gy a rgi blcsessg, hogy amelyik dzsad egyik foglalkozsba sem kstolt bele ebbl a hrombl, az nem is lehet igazi: poronty korban suttyomban csempsztk be a sivatagba. Az Ibara-vidkre vetd utaznak nem kell aggdnia, ha trtnetesen csak a Kzs Nyelvet ismeri: a Sheraltl a Ravani-blig minden faluban, ozisban s stortborban fog tallni valakit, akivel gond nlkl szt rthet majd. Mg keresglnie sem nagyon kell, legfeljebb abban a flttbb valszntlen esetben, ha a nyugat-ibarai peremvidkre tved, ahol a forr sivatag fokozatosan hideg pusztv vedlik t. A F tjnak vgszakasza mentn az ozisvrosok mind bartsgtalanabb vlnak, s ha a lakik nyelvtanulsra adjk a fejket, a Kzs Nyelv helyett inkbb a birodalmi khorsot vlasztjk. (Ami miatt egybknt - a nyomaszt szomszdsgot tekintve - aligha volna igazsgos elmarasztalni ket.) Errefel a pyar sz akr mg nemkvnatos feltnst is kelthet; mbtor rteni ugyangy fogjk, mint keletebbre. Termszetesen a fenti szablyt is ersti nhny kivtel, a legnyomatkosabban a mlysivatagi vndortrzsek. Ezek az emberek - a bayadik, a haszrk, a rettegett fayumk s a tbbiek - teljesen el vannak szigetelve dzsad testvreiktl, kapcsolataik abban merlnek ki, hogy idnknt vrengz rablportykat intznek ellenk. Nem kvetik sem Krnt, sem Pyarront, csak sajt fkezhetetlen sztneiket, melyek nlkl egy napig sem maradhatnnak letben hazjuk poklban. A klvilgtl semmit nem kvnnak a rablott prdn kvl, amelyre vrk hullajtsval formlnak jogot. Nem csoda ht, hogy nem beszlnek idegen nyelveket, csupn a maguk mlysivatagi dzsad tjszlsait. Ezek viszont az vszzados elzrkzsban oly szeszlyes s szertegaz irnyokban fejldtek tovbb, hogy a trzsek mr egyms szavt is alig rtik, civilizlt rokonaikt pedig egyltaln nem - nem mintha brmi mondanivaljuk volna szmukra. Az egyedli olyan hely, ahol egy kvlll gy-ahogy elsajtthatja e szilaj rabllovasok nyelvt, Al Hidema ozisa a mlysivatag hatrn. Az itt letelepedett kharamik alig ktszz ve mg ugyanolyan vndor-portyz letmdot folytattak, mint a tbbi bels trzs, s mig nem szaktottak meg velk minden kapcsolatot. Ms krds, hogy Al Hidema pp ezrt nem a legbiztonsgosabb hely a klorszgbl rkez utazk szmra.
A Dlvidk negyedik nagy nyelvcsaldja a nomd trzsek ltal hasznlt hyunghai, melyben - noha fogyatkos rsbelisge ersen megnehezti behat tanulmnyozst - minden bizonnyal az egyik legsibb emberi idimt tisztelhetjk. Gykerei egszen a Negyedkor elejig nylnak vissza; azok a szubhumn vadak, akiket a Krnnal hborz Dmonikus birodalom a szolglatba knyszertett, valsznleg a hyunghai egyik archaikus verzijt beszltk. Terleti elterjedse vetekszik a dzsadval, m mg annl is tbb vltozatra oszlik: gyakorlatilag minden lovastrzs klnbz dialektust hasznl, a tvolabbi szomszdok meg sem rtik egymst. Hatvnyozottan ll ez a Gyrhegysgben tallhat szrvnykzssgekre, melyek letelepedett letmdot folytatnak ugyan - tbbnyire primitv, getses-irtsos fldmvelst -, anyanyelvk azonban az n. kvi hyunghai, vlgyenknt ms s ms tjszlsokban. A nyelvi diverzits mlhatatlanul szksgess tette valamely szlesebb krben elterjedt kzvett dialektus kialakulst, m ezt a szerepet nem egy kzpontinak, letisztultnak elfogadott hyunghai-vltozat tlti be - ilyen nem ltezik -, hanem kt idegenbl tvett kultrhordoz nyelv. Enysmonban az gi Fny hitre trt nomdok a pusztai kzst hasznljk erre a clra, amely a pyarnak egy alaposan tgyrt, szmos hyunghai jvevnyszval feldstott dialektusa; egyms kztt, a mindennapos rintkezsben azonban tovbbra is seik nyelvt beszlik. A nyugati lovastrzsek ezzel szemben egyltaln nem ismerik a pyart. Az kzvett nyelvk a hrhedt “krni kzs”, a birodalmi khors, amit a pyarroni lingvistk csak Fekete Nyelvnek neveznek. Ez - ellenttben a kzkelet vlekedssel - nem valamifle torz, mestersges konstrukci, hanem l, fejld, kultrhordoz idima, semmilyen szempontbl nem albbval a pyarnl vagy a shadoninl. Mivel azonban eredett tekintve inhumn nyelv, jelen rtekezsnkben nem foglalkozunk bvebben vele, hisz nem tartozik szkebben vett tmakrnkbe. Annyit felttlenl rdemes megemlteni rla, hogy eredeti formjban nem az emberi szj- s hangberendezsre van szabva; kvetkezskpp a gyepvidken s a hadri tartomnyokban nem a tiszta birodalmi khorst hasznljk kzvettnek, hanem csak annak egy romlott, elkorcsosult vltozatt.
A Sheral dli elvidke nagyobbrszt kvl esik Krn befolysi vezetn; viszont a terjeszked pyarroni kultra, miutn kilpett blcsjbl, ezt a rgit vonta legrgebben s legalaposabban a bvkrbe. Ez tbbek kztt abban is megnyilvnul, hogy az itt shonos humn nyelvek - hasonlatosan a larmaroniakhoz - mra szinte maradktalanul kivesztek. Valaha volt ltezskrl nhny fldrajzi elnevezsen kvl csupn satnya szrvnyemlkek tanskodnak a trsg uralkod nyelvjrsban, a hgvidki kzsben, amely igen kzel ll a szvetsgi pyar dialektushoz. A hgvidki nyelvterlet egybirnt roppant sokszn kpet nyjt; legjelentsebb hatalmi centruma - Ordan - csak nyelvi tren hdolt be a pyarroni nyomsnak, politikai s vallsi fggetlensgt fltkenyen rzi. szak-Ynev nyelvi trkpn kitrlhetetlen nyomokat hagyott az vezredes kyr hegemnia. A kyr hdtst megelz korszak humn idimibl csupn sorvad nyelvszigetek s -tredkek maradtak. A Doardon-hegysg maradvnynpessge ltal hasznlt tongor nyelv pldul az si crantai meghgult, elnyomorodott szrmazka, a beszlk llekszma azonban alig haladja meg a nhny ezret, s nemzedkrl nemzedkre cskken. Dl-Quironeiban nhny elszrt kzssg lupr s dolamin nyelven beszl - legalbbis ezt lltjk magukrl, br a lingvisztika tudsai nem felttlenl hisznek nekik. k abbl indulnak ki, hogy ha a kyr hdts eltti legjelentsebb szaki birodalom nyelve is csak ilyen cskevnyes formban tudott fennmaradni, erre mg sokkal kevesebb eslye lehetett az olyan dialektusoknak, melyeknek hasznli mr akkoriban is elnyomatsban, az nll llamisgot nlklzve ltek. E tudsok szerint a ma dolaminnak, illetve luprnak tekintett nyelvek pusztn az elnevezsket rkltk a Negyedkorbl, szkincsk s grammatikjuk jval ksbbi - feltehetleg koszkori - eredet. Akrhogy is legyen, ma mr semmikppen sem minslnek kultrhordoznak. Gyr szm kzssgeik gyszlvn mind ktnyelvek, anyanyelvkn kvl a krnyk uralkod nyelvjrst is beszlik, kultrjuk szinte teljesen hasonult szomszdaikhoz. A kyr nyelvi hegemnia az tdkor vgn, a birodalom buksval sszeomlott, a nyelvterlet az eredeti mret tredkre zsugorodott; napjainkban nagyjbl Toron szkebben vett befolysi vezetre terjed ki. Ezen a ponton felttlenl szksges megjegyezni, hogy az kyr alapveten inhumn nyelv volt, s mint ilyen, kevss alkalmas arra, hogy humn kultrk hordozjv vljon. Manapsg mr csak a szveghagyomnya l a varzsknyvekben s egyes archaikus egyhzi ritulkban. lbeszdben legfeljebb mgikus szertartsok alkalmval hasznljk, akkor is felettbb vatosan, mert a kiejtsi szablyok az vszzadok sorn bizonytalann vltak, s ez mrhetetlen kockzatot rejt magban. Egsz Yneven senki sincs mr a toroni Hatalmasokon kvl, akinek az kyr lenne az anyanyelve.
Az kyr egyenes gi rksnek - br az eredeti llapothoz kpest ez is jelentkenyen leegyszersdtt - leginkbb a kyr-toroni tekinthet. Rendkvl komplex, finom rnyalatokban gazdag nyelv, mely nemcsak a szavakat s a hanglejtst ruhzza fl jelentstartalommal, hanem a mimikt, a gesztusokat, st az ltzkdst is! Elfogadhat szinten val elsajttsa mindenkppen emberfltti feladat, s ha az ember ereiben nem folyik nmi kyr vr, jszerivel lehetetlen. Mg Toronban is csak az uralkod kasztok ismerik, s a legjobb ton halad afel, hogy holt szertartsnyelvv merevedjen. Jogilag ugyan a kyr-toroni minsl a csszrsg hivatalos nyelvnek, ezt a szerepet azonban tnylegesen a kztoroni dialektus tlti be, mely az elbbinek ersen torzult s felhgult vltozata. Kyr-toroni nyelvjrsban csupn az elkel krk s az egyhzi szemlyek tudnak rintkezni egymssal (Tharr egyhznak ez a liturgikus nyelve); az egyszer np - a pietorokat is idertve - csak kztoroni nyelven beszl. Ezrt mg a legggsebb arisztokrata is knytelen elsajttani az alsbbrend dialektust - br az gyakran megesik, hogy hasznlatt mltsgn alulinak rzi. Az ilyen nagyurak kizrlag kivltsgos tolmcsrabszolgk tjn rintkeznek alantasaikkal, m ezt mer dlyfbl teszik: valjban tkletesen rtik a beszdket. Igen csnya meglepets vr arra a kalandozra, aki nem veszi ezt figyelembe, s knnyelm szavak szaladnak ki a szjn... Toron felsgterletn a fenti kt dialektuson kvl csak a korbban mr emltett lyronais szmt emberi hasznlatra mltnak. Aki brmilyen ms nyelven szlal meg, a csszri trvnyek rtelmben obsornak minsti magt. Errefel teht a nyelvtuds hinya nem csupn bosszant vagy kellemetlen, hanem egyenesen letveszlyes: az a kalandoz, aki Toronban a Kzs Nyelvvel prblkozik, pillanatokon bell a kfejtkbe vagy a gladitorvermekbe kerl. Ez nem azt jelenti, hogy a toroniak nem tanulnak idegen nyelveket - a hajsok, kereskedk, diplomatk nemigen lehetnnek meg nlklk -, csak pp a hazjukban vakodnak hasznlni ket.
Mivel a birodalom minden erfesztse dacra sem tudta teljesen befolysa al vonni a Quiron-tenger egsz medencjt, a kztoroni dialektus nem vlt ltalnosan elfogadott a trsgben. Sokan megrtik ugyan, m igen ers versenytrsa tmadt a tengeri kzs kpben, amely lnyegben a pyar quironeiai vltozata. Anyanyelvknt nagyon kevesen beszlik, kzvett nyelvknt viszont annl tbben, fknt Abasziszban s a vrosllamokban. A blcs hajskapitnyok ltalban mindkt nyelvet megtanuljk, s a csszri loboghoz hz kiktkben a kztoronit hasznljk, a szvetsg befolysa alatt llkban pedig a tengeri kzst. Mieltt a diadalmas pyarroni trts thatolt volna a Sheralon, hogy benyomuljon a Kyria sszeomlsa ltal tmasztott civilizcis rbe, az szak-ynevi trsgben szmos kisebb-nagyobb humn kultra alakult ki s vert gykeret, fleg a Koszkor zrzavaros viszonyai kztt. A pyarronihoz hasonl jelentsgre sohasem tettek szert, m nhnyan elg letersnek bizonyultak hozz, hogy megrizzk vele szemben nyelvi, vallsi s politikai fggetlensgket, ha nem is mindig azonos mrtkben. E tren ktsgkvl az aszisz kultrkr knyvelhette el a legnagyobb sikereket. Az aszisz nyelvterlet kzpontja az Onpor-medence, ahonnan a Quiron-tenger egsz dli partvidkre kisugrzik, az Anublien-tavaktl kezdve a vrosllamok vezetn keresztl egszen a korg szllshatrokig. Maga a nyelv inkbb a kipusztult hgvidki dialektusok tredkemlkeivel mutat rokonsgot, mint a partvidk lupr-dolamin szrvnyaival. Ez egybevg a rgi legendval, mely szerint az llamalapt Otlokir vezr valahonnan dlrl vezette a mai Abaszisz terletre flbarbr zsoldosait. Az aszisz kultra egyik legfbb sajtossga nyitott, befogad jellege, amely a sajt hagyomnyok mlyen gykerez, szvs polsval prosul. Ennek megfelelen Abasziszban az utaz ritkn kerl nehz helyzetbe hinyos nyelvtudsa miatt. A tartomnyi szkhelyeken s a nagyobb kiktvrosokban knnyen elboldogul akr a kztoroni, akr a pyar nyelvvel, mely utbbinak a tengeri kzvett dialektusa jrja. Ugyanakkor viszont az orszg esemnyds trtnetben soha egyetlenegyszer sem merlt fl a teljes nyelvcsere lehetsge; az asziszok szvesen tanulnak idegen nyelveket, de arra semmilyen krlmnyek kztt nem hajlandk, hogy feladjk a kedvkrt a sajtjukat. A lingvistk egybehangz vlemnye szerint egy ilyen lpssel szrny vesztesg rn Ynev kultrjt: az aszisz nyelv elg bonyolult flpts, m - taln pp ezrt - roppant rzelemds s kifejez. Gazdag irodalmbl klnsen a hskltemnyek s a lrai elgik halhatatlan hrek, nem is beszlve arrl, hogy vitathatatlanul Abaszisz adta Ynevnek a Hetedkor legjelesebb politikai sznokait.
Kevsb sikeresen llt ellen a kulturlis asszimilcinak a Quiron-tengertl szakra az erv nyelv. Az ervek azoktl a hegyi trzsektl szrmaznak, akik a Koszkorban rajzottak ki a Doardonbl a termkeny laplyokra, s nem csekly szerepet jtszottak az egyik fontos kyr utdllam - Dawa - megdntsben, melynek terleteire aztn betelepedtek. Nyelvkben ennek megfelelen igen ers kyr hatsok mutathatk ki, br a legsibb alaprteg - klns mdon - inkbb a mai korg dialektusokkal rokonthat. A Hetedkor kezdetn az erv nyelv mg sokkal elterjedtebb volt, mint manapsg, affle “szaki kzsnek” szmtott. A dlvidki hitvilg rohamos trhdtsval prhuzamosan azonban fokozatosan visszaszorult, ahogy egyre tbb erv trzs cserlte pyarronira nemcsak vallst, hanem a nyelvt is. Az erv llamokban napjainkban a pyar a hivatalos nyelv, pontosabban annak egy helyben kialakult dialektusa, amelyet erv-kzsnek szoks hvni, s a tiszta szvetsgi pyart beszlk flben meglehets barbr hangzsnak cseng. A legtbb ervnek ez az anyanyelve, nem is ismer mst. Az si erv nyelv azonban nem halt ki teljesen, s br ktsgkvl a httrbe szorult, az utbbi idkben hatrozott trekvsek tapasztalhatk a fleleventsre. A mozgalom legfbb vdnkei a Seridiar-dinasztia uralkodi - vagy ahogy a kznp hvja ket, a Hazafi Hercegek - , akik a P. sz. XXXV. szzadban kerltek hatalomra Erigowban, s eldeiktl eltren nem vrosuk si kyr mltjt hangslyozzk, hanem a hajdani Enrawell romjaiba beteleplt erv honfoglalk rdemeit. A sorvads veiben az egysges erv nyelv ngy dialektusra bomlott: erenire, gianagira, haonwellire s kahrira. (Ez utbbi - az n. mrnknyelv - jelents mrtkben elt a msik hromtl. Szmos jvevnyelemet klcsnztt a zeduri gnm nyelvjrsbl, s - testvreitl eltren - mindvgig a vrosllam hivatalos nyelve maradt.) Azoknak a szma, akik egyedli ismert nyelvknt beszlik ket, elenysz; viszont nagyjbl minden tdik erv ketts anyanyelv, gyermekkorban az erv-kzssel egytt hercegsge dialektust is elsajttja. Erigowban mindegyik nyelvjrs ugyanolyan jogokat lvez a hercegi kzigazgatsban, mint a hivatalos pyar; a trsllamok egyelre nem vezettk be ezt az jtst.
A Koszkor folyamn mg egy jelents humn nyelv alakult ki Yneven, amelyrl azonban meglehetsen keveset tudunk: ez a niarei. Ilyen przai elnevezssel csak a klhoni lingvistk illetik, beszli shan quing yao-kuey-c’inek hvjk, ami kzelt fordtsban annyit tesz, hogy a Mennyek Tndkletes Csermelynek Mzdes sszhangzata. Jelenlegi ismereteink szerint rokontalanul ll idima, mai llapott hosszas, autochton fejlds utn nyerte el. Sajnos, tdkori forrsaink igen hzagos kpet nyjtanak rla, milyen formban terjedt ki a kyr fennhatsg a Yian-Yielen tlra, s mifle shonos npeket talltak ott a hdtk. A shan nyelv - ahogy a szakmunkkban rvidteni szoks - befolysi vezete fldrajzilag ugyan kisebb a pyarnl, valszn azonban, hogy szmra nzve legalbb ugyanannyian beszlik. Trzsterlete Niare, a legendk kdbe burkolz Srga Csszrsg. Nyelvjrsi megoszlsa rendkvl rdekes kpet nyjt: nem tjegysgek, hanem trsadalmi helyzet szerint tagoldik, s nmely dialektusait hagyomnyosan magasabbrendnek tekintik msoknl. Hasonl jelleg nyelvi szegregcira lthattunk mr pldt Toronban is; m ott a folyamat mg jval kezdetibb stdiumban jr. A Srga Csszrsgban valsgos hivatali rangsor alakult ki az egyes dialektusok kztt, a vlaszvonalak pedig sokkal merevebbek, szinte tjrhatatlanok. Niarban gyakorlatilag mindenki kt-hrom nyelvjrst ismer; ennek ellenre a klnbz trsadalmi osztlyokba tartoz szemlyek csak a legnagyobb nehzsgek rn tudnak rintkezni, ltalban a mikdi fiskolkon kikpzett szaktolmcsok segtsgvel. A toroni llapotoktl eltren e kzvettk nem csupn presztzsclokat szolglnak: munkjukra valban szksg van. Itt egy mandarin s egy lazachalsz akkor is alig-alig rt szt egymssal, ha mindketten ugyanabban a vrosban szlettek s nevelkedtek. A shan hagyomnyosan legnemesebbnek tekintett vltozata a Srknytz dialektus, a monoteista Kaoraku-kultusz szertartsnyelve, mely - noha mg mindig sokan beszlik - a Hetedkor els ezredforduljra lnyegben holt nyelvv merevedett. Szkincse teljesen korszertlen, tltengenek benne a liturgikus s teolgiai kifejezsek, az jabb kelet fogalmakat viszont csak hosszadalmas krlrssal kpes visszaadni. Veretes nyelvezete ktsgkvl tiszteletet parancsol, grammatikja azonban minden kpzeletet fllml mrtkben elavult - gy pldul t olyan archaikus igeidt hasznl, amely minden ms dialektusbl rg kiveszett. Nehzkessge, krlmnyessge a kznapi rintkezsre gyakorlatilag alkalmatlann teszi.
A rangsor msodik helyn a Tjfunmoraj ll, amely tulajdonkppen a mikdi palota udvari dialektusa. A Srknytzzel ellenttben nagyon is l nyelvjrs, folyton vltozik s talakul, a politika s a divat mindenkori szeszlyeihez igazodva. Fennen dicsrt kifinomultsga valjban nem egyb dekadencinl: belterjes, mlengs s knyesked, a rajta fogalmazott irodalmi mvek egyszeren olvashatatlanok. Kifogstalanul csupn egy igen szk rteg beszli, elssorban a mikd udvartartsa, amely mintegy nyolc-tzezer szemlyt foglal magba, a fminiszterektl a mosasszonyokig. A Srga Csszr szemlye krli szolglat - legyen br mgoly tvoli s alantas -, Niarban akkora tekintlyt klcsnz, hogy ebbl a krbl a legutols lovszfi is ggs lenzssel tekint akrmelyik dsgazdag tartomnyi hatalmassgra, sajt osztlyos trsairl nem is beszlve. Fennsbbsgnek legkesebben a Tjfunmoraj hasznlatval adhat kifejezst, s az eredmny ritkn marad el: vitz hatrvidki vrkapitnyok, egsz tartomnyoknak parancsol furak alzkodnak porig eltte, egyetlen szava hallatra. A Tjfunmorajt beszlk msik, kisebb hnyadt - legfeljebb ktezer lelket - azok teszik ki, akik elvben ugyan a mikd udvartartshoz tartoznak, a gyakorlatban viszont a tvolbl szolgljk. Ilyenek pldul az egyes tartomnyokat kormnyz mandarinok, de a bizalmi hrszerzk, klnleges megbzottak, st - az egyszer lovasfutrok is. Kihelyezsknek ppgy lehet oka a kegyvesztettsg, mint a klnleges szakrtelem; ntudatukat sem ez, sem amaz nem csorbtja. Fontos megjegyezni, hogy Niarban nem ismerik a hbrisg intzmnyt, s minden fld a mikd tulajdona; ezrt a tartomnyokban nincs bzisa annak a fajta ers, shonos vezetrtegnek, amely szak-Ynev ms kultrkreibl olyannyira ismers. A Srga Csszrsgban a hatalom egyetlen forrsa a mikd kegye, melynek legbiztosabb tanjele a Tjfunmoraj ismerete.
A harmadik nagy tekintlynek rvend dialektus a szigoran kzpontostott hivatalnokrteg ltal hasznlt Bambusznd. Mivel a mikd aprlkos elrsokkal igyekszik szablyozni alattvali letmenett, a legjelentktelenebb rszletekre is kiterjeden, a trsadalomnak ez a csoportja Niarban nyomasztan npesre szaporodott. A Bambuszndat nem csupn az egyms kztti rintkezsben alkalmazzk; a trvnyek rtelmben a hozzjuk benyjtott krvnyeket s folyamodvnyokat is kizrlag ebben a dialektusban megfogalmazva fogadhatjk el. A megszorts csak a vilgi gyvitelre vonatkozik, az egyhzat sajt, klnll tisztviselkara igazgatja. A knoni hivatalok a Srknytz nyelvjrst hasznljk, s gyszintn ersen tl vannak mretezve. A ketts brokrcia fojtogat sllyal nehezedik a birodalomra, tlfoglalkoztatja nmagt, s jelents tmegeket von el a termelmunktl. Tovbb rontja a helyzetet, hogy a Srknytz halott, alkalmazkodkptelen dialektus, a Bambusznd pedig az vezredek sorn rszint avtt smkba merevlt, rszint jszerivel rthetetlenn tekervnyesedett. Semmitmond, papirosz bikkfanyelv lett belle, mely leszoktatja hasznlit az nll gondolkodsrl. A niarei kzigazgats preczen mkdik ugyan, lasssga s korltoltsga azonban legends. Nmi knnyebbsg csak az “udvarkpes” alattvalknak jut, akik azzal az irigyelt eljoggal brnak, hogy krvnyeiket a Tjfunmoraj dialektusban lszban is beterjeszthetik. Mivel k sincsenek kevesen, s hajlamosak a vgerhetetlen patvarkodsra, gyk elintzsre gyakran veket kell vrniuk. m ez mg gy is negyede-tde csupn annak az idtartamnak, ami alatt egy rsban benyjtott panasz keresztlfurakszik a hivatalokban tornyosul aktahegyeken.
Az “rdemes” nyelvjrsok sort kt olyan dialektus zrja, amely - az sszehasonlt lingvisztika tansga szerint - valaha rg a Bambuszndbl szakadhatott ki. Sok bizonytk szl amellett, hogy eredetileg mestersges eredetek lehettek, s noha vezredek ta a termszetes fejlds tjt jrjk, idnknt mlyrehat, radiklis reformokon esnek t. A kett kzl ktsgkvl a hadsereg veznyleti nyelve, a Fellegmosoly a rgibb, melyet nyilvn a szzfle dialektusban zagyvl tmeg egysges irnytsnak knyszer szksglete hvott letre. A legtbb ynevi llamtl eltren Niare hadszervezete a sorozs intzmnyn alapszik, hivatsos harcosok kizrlag az elitalakulatokban tallhatk. A katonk elspr tbbsge idszakosan - ngy-t vig - szolgl; az joncokat fknt a fldmves npessgbl vlogatjk, mivel a vroslakk llkpessge rosszabb. A tiszteket az shonos tartomnyi elkelk adjk, akik hatalom s befolys tern - mint mr emltettk - messze nem vetekedhetnek a toroni Nemes Hzakkal vagy a shadoni hbres famlikkal; a vezrkart a mandarinok s az udvari generlisok. Ezrt a Srga Csszrsgban a legtbb frfiember, trsadalmi helyzettl fggetlenl, beszli a Fellegmosolyt, ami affle “niarei kzsnek” minsl. Kzvett nyelvknt persze nem teljes rtk, hiszen - hogy knnyen s gyorsan tanulhat legyen - szksgkppen rendkvl egyszer. Szkincse is ersen korltozott; alaprtegt veznyszavak s katonai szakkifejezsek adjk, amit a termszetes fejlds utbb kromkodsokkal s bajtrsias argval gazdagtott. Irodalmi tevkenysgre termszetszerleg alkalmatlan; de mg szellemes trsalgst se nagyon lehet folytatni rajta. A Fellegmosolynl sokkalta kevesebben ismerik a Ltuszkehely dialektust, amely tulajdonkppen titkos spionnyelv: a palota bels hrszerz kamarjnak gynkei beszlik. Kilencszer kilenc titkosrs is tartozik hozz, egymsra pl, egyre titkosabb fokozatokban. Az utols kilencbe csak a mikd leghsgesebb, legkiprbltabb gensei nyerhetnek beavatst; ezek, mint mondjk, mg mgival is megfejthetetlenek, s a legkrmnfontabb dzsad mnyelvekkel vetekednek, ha ugyan fell nem mljk ket. Magt a nyelvjrst hihetetlenl nehz megtanulni. Elsdleges clja, hogy minl tbb informcit lehessen kzlni vele, minl pontosabban, minl kevesebb feltnssel, minl rvidebb id alatt. Ennek rdekben nemcsak a bevssre, tmrtsre s kdolsra hasznl hihetetlenl komplex lszavas technikkat, hanem azt is megkveteli a kmtl, hogy - bizonyos jelek rvn - akr megcsonktva, mozgskptelenl vagy holtban is tovbbtsa az elmjben rztt adatokat, ugyanakkor viszont semmin knyszer vagy fondorlat hatsa alatt ne szolgltassa ki ket illetktelen szemlynek. Bzvst llthatjuk teht a Ltuszkehelyrl, hogy az emberi lehetsgek legvgs testi-lelki hatrig ignybe veszi alkalmazja nfegyelmt s kommunikcis kpessgeit.
Az t fentin kvl Niarban mg legalbb msfl tucat trsadalmilag kttt dialektus hasznlatos, ezek azonban kevsb tarthatnak ignyt a kalandozk rdekldsre. Klnfle esk-, ch- s bandanyelvek ezek, nmelyik elterjedtebb, msok kevsb. Bizonyos krlmnyek kztt elfordulhat, hogy kapra jhet az ismeretk; az viszont elgg valszntlen, hogy ennek hinya brkit bajba keverjen. Az rdekessg kedvrt rviden megemlthetnk kzlk nhnyat. A hres Csalognydal pldul - nevhez illen - szntiszta fttynyelv, amely amellett, hogy meglepen bonyolult informcikat lehet vele gyorsan s pontosan tadni, radsul szvfjdtan gynyr. Az szak-ynevi krnikk nem egy elsznt dalnokrl emlkeznek meg, aki csupn azrt vgott neki a Yian-Yiel varzspecstekkel vott hginak, hogy egy igazi mester ajkrl hallhassa a Csalognydalt, mg ha nem is rt belle semmit. Kzel ll hozz a Sr Szell dialektus, amely egyetlen magnhangz hosszan elnyjtott intonlsba srti mondandjt, s a jelentstartalmat kizrlag a hangszn, a hanglejts s a hangmagassg finom vltoztatsaival fejezi ki. A Selyemfnynek csak rott vltozata ltezik: mvszi gonddal megformlt kalligrfii kzvetlenl az emberi tudatalattibl vltanak ki megnevezhetetlen rzseket. Legjelesebb mesterei tbbnyire szletsktl fogva nmk voltak, s tehetsgket gyakran kombinltk a festecset forgatsval. A nagy Ue Lin egyik legends vsznrt egy becsletben megszlt admirlis fellzadt a mikdja ellen, s mikor beltta, hogy vesznie kell, utols cselekedeteknt lekaparta a rla a szignt, hogy ura-ellenfele se gynyrkdhessen abban, amit nem tudott megtartani. (Magt a kpet - a kevesebbet r rszt - a mikd irnti tiszteletbl nem ronglta meg; a mai napig gy, megcsonktva rzik a csszri palota mcsarnokban.) A Porcelnszv dialektus szavak helyett gazdagon rnyalt sznekkel beszl, brmilyen kznsges trgyon is mutatkozzanak meg; a Tavaszillat pedig, amelynek titkt az els daimai-hlgyek sei vittk magukkal Enoszukra, a szeret asszonyi test melegvel s mozdulataival.
Persze nem minden sttusfgg nyelvjrs ilyen sejtelmes s egzotikus; akadnak kzttk teljesen przaiak is. Egyvalami azonban mindegyikben kzs: az t “rdemesen” kvl a tradicionlis felfogs szerint valamennyi alacsonyrendnek minsl. Ez ugyangy vonatkozik a gyr szm beavatott ltal ismert, mvszi-potikus dialektusokra, mint az olyan praktikus s fldhzragadt pldra, amilyen a birodalmi egysg fenntartshoz nlklzhetetlen Hs Harmat, melyet a hivatsos kereskedk hasznlnak egyms kztt. k egybknt - legalja kpviseliket, a kbor szereseket meg a batyus piacozkat kivve - Niarban sohasem nll, fggetlen magnzk, hanem a csszri udvar szerzdses megbzottjai. A legtekintlyesebbek haszonbrletbe veszik az rullomnyt, s teljes vagyonukkal llnak jt rte, ha nem sikerlne tladniuk rajta; de ilyen bizalmat nagyon kevesen lveznek. Sokkal gyakoribb eset, hogy a kereskednek nemcsak a portkja, hanem a szemlye is a mikd tulajdont kpezi. Ha eltekintnk a blpoklosok lltlagos jelbeszdtl, melynek tnyleges ltezst a mai napig sem sikerlt bizonytani, a shan nyelvcsald legalantasabbnak vlt rtegt a hagyomnyos rtelemben vett, tjegysgek szerint elklnl dialektusok alkotjk. Mert vannak ilyenek is, mghozz oly bsgesen, hogy lajstromozsuk meghaladn jelen rtekezsnk kereteit: tartomnyonknt kt-hrom jelentsebb s temrdek kicsi. Az “udvarkpes” kevesek ezektl annyira viszolyognak, hogy nemcsak beszlni nem hajlandk ket, de mg hallgatni sem. Ha vgkpp knytelenek vele, inkbb halltvolsgon kvlre hzdnak, s onnan kldzgetik a partnerhez a tolmcsukat. Ez tulajdonkppen elg igazsgtalan eljrs, hiszen e helyi dialektusoknak pusztn annyiban “bnsek”, hogy nem csontosodtak bele az vezredes tradcikba, hanem egytt vltoztak s fejldtek a korral, az emberekkel. Mikzben a mikd megkzelthetetlen elefntcsonttoronyba rekeszti el magt egsz udvartartsval, a tartomnyok mindennapos lete a megszokott ritmusban folyik, s ehhez az alapot kinek-kinek a sajt tjszlsa biztostja. Szkebb ptrijban ezt hasznlja r s szolga egyarnt, az r legfeljebb nmileg vlasztkosabban; s neki persze arra is gondja van, hogy megtanulja az t “rdemes” valamelyikt, nehogy szgyenbe kerljn, ha idzst kapna a mandarin udvarba. Az sszes trsadalmilag kttt nyelvjrst egyttvve nem beszlik annyian, mint az Alkonyparzst vagy a Hattynszt a nagy tartomnyi dialektusok kzl. Ezek maguk is rgebbiek a Hetedkornl, s egyttal a Niarn kvli Ynev legtbb tekintlyes, kultrhordoz nyelvnl. Gazdag irodalmi rksgk is van, amit a mikd s az egyhz persze kznsges paprpiszkolsnak tekint. Lenzve s megvetetten tltik be a birodalmi kznyelv szerept, amire a nluk csiszoltabbnak minstett dialektusok tkletesen alkalmatlanok. m egy olyan fanatikusan hagyomnyh, minden vltozstl irtz kultrban, mint a niarei - amely taln pp e sajtossgnak ksznheti korszakos fennmaradst -, ez bizonyra gy is van rendjn.
A shan nyelvterlet azonban messze tlnylik a Srga Csszrsg politikai hatrain, s magba foglalja azt a kt szrnybontogat fikkultrt is, amiket - terjeszkeds helyett - ppen Niare vlasztott le magrl, s indtott el a lass nllsuls tjn. Ezek - kurtbbra szabott mltjuk, korltozottabb visszatekintsk miatt - nem annyira rabjai a tradciknak, mint az anyacivilizci, s fogkonyabbak az jt szellem irnt. A szkebb shazjukban uralkod “alantas” dialektust pedig k mr anyanyelvkknt hoztk magukkal, amikor kirajzottak az ismeretlenbe j hont foglalni, s a ksbbiekben aztn mr gy is tekintettek r, minden eltletet levetkezve. Viszonyts krdse persze, hogy helynval-e ifj sarjkultrknak minsteni a kivndorlk alaptsait. Elvgre az idsebbik mg a koszkor hajnaln jtt ltre, csaknem htezer esztendeje. Maga a Srga Csszrsg sem sokkal korbban lpett a trtnelem sznpadra; vagyis inkbb a mi historikusaink ltkrbe. Ez aligha azt jelenti, hogy elzleg nem ltezett, inkbb csak forrsaink hallgattak rla; hiszen a Prtts Korban mr si hagyomnyokat rz, kiforrott kultraknt jelenik meg elttnk. Civilizcija - nhny jelentktelen rszletet leszmtva - mr akkoriban is ugyanolyan volt, mint ma: blcsessge rideg kegyetlensggel prosult, szervezettsge merev maradisggal, potikusan csbt titokzatossga mogorva elzrkzssal. Konokul ellene szeglt mindenfle vltozsnak - zllsnek, haladsnak egyarnt -, s ha az elfojtott feszltsg robbansveszlyess vlt, egyszeren kivetette magbl az okozit. Az els ilyen trtnelmi fordulat - legalbbis amirl mi tudomssal brunk - egy szedett-vedett flotthoz ktdik, mely rtul megtpzva hagyta el T’ou tartomny felsgvizeit, fedlzetn haldoklkkal s sebesltekkel. Rvid bolyongs utn horgonyt vetett egy ismeretlen sziget partjainl, melyet megkeseredett szv kalz-admirlisa csakhamar Eiya N’ou Shu-Xengnek nevezett el. Vagyis az Utols Nvads Ztonynak, a t’oui halszfalvak Barackvirg nyelvjrsban. A mlysgesen remnyvesztett gesztus, mely akr a sors arcul kpsnek is felfoghat, az adott krlmnyek kztt teljesen rthet volt. A szigeten tl, a Keleti-cen vgtelenbe vesz vztkrn, valban nem ltszott semmi ms, aminek nevet lehetett volna adni; nyugat fel pedig, a lngokban ll T’ouban, ekkorra mr senki eleven llek nem maradt, aki brminek nevet adhatott volna. A mikd parancsa elrentett bntetst szabott ki a gylevsz tengeri rablcsrhre: egyetlen frfi, n vagy gyermek sem maradhatott letben a Srga Csszrsg hatrain bell, aki a zendlk vtkes nyelvt beszlte.
A sors vgl rcfolt az admirlis kibrndultsgra, kinek nvadsa nem az utols, hanem az els lett a sok kzl a “ztony” esemnyds trtnelmben, gykbl pedig az g Alatti Tennk msodik dinasztija sarjadt. (Az els dinasztia egyetlen tennjnak azt a magba roskadt regembert szoks tekinteni, aki kirobbantotta T’ouban a felkelst, s akit a tengernagy sajt kezleg fojtott meg zszlshajja fedlzetn, mikor - mr flton az j haza fel - egy elksett dzsunka meghozta neki a hrt, mifle megtorlst ltott jnak elrendelni a Srga Csszr.) A baljs nv Eiya N’ou Shu-Xengrl utbb Enoszukra torzult, hven szemlltetve azt az talakulst, ami a szigeten gykeret ver Barackvirgban vgbement. A nyelv az ezredvek sorn elvesztette lgy dallamossgt, s helyette sodr lendletet kapott; kemnyebb, erszakosabb vlt, akrcsak az t hordoz trsadalom. A honalapt kalz-admirlis megeskdtt, hogy errl a szigetrl soha senkit nem fog elldzni a zsarnoki nkny: itt, ha elg btor lesz hozz, minden frfi kiverekedheti magnak a jusst. s valban: nem is olyan ksei utdjt mr a vad hbres klnok szvetsge krhoztatta res ltszat-uralomra. Hasonl sorsra jutott a gyllt srknyszrny is, akinek nevben a mikd parancsba adta T’ou megtiszttst: a menekltek megtagadtk tle a hdol imkat, s mert ms hozz mrhet istensget nem talltak, inkbb temrdek kisebbnek szenteltek oltrokat. Az enoszukei nyelv kzel htezer v alatt maga is szmos dialektusra esett szt. Terleti megoszlsuk a nagy klnok birtokviszonyaihoz igazodik: velk egytt emelkednek fl s hanyatlanak le, s elnevezni is rluk szoks ket. Manapsg a Sikedza-, a Hoedote-, a Szema-, a Kita-, a Dzsinde-, a Hikkj- s a Moroi-nyelvjrs szmt a jelentsebbek kz, de az egyensly rendkvl ingatag, s egy nemrg mg flelmetes csald hatalma vek alatt semmiv omolhat. A kis isteneket nem tisztelik kln szent nyelveken - a Srknytz perzselte seb mg ennyi v utn is elevenen sajog. A tennk udvarnak van ugyan sajt dialektusa, amit a dinasztia sorsa fltt gymkod miniszterilis hivatal utn Dandzsdainak hvnak, m ezt semmivel sem tartjk tisztbbnak vagy romlatlanabbnak a tbbinl. A hbres klnok rangsort nem annyira a hagyomny szabja meg, inkbb a pillanatnyi erviszonyok.
Az ilyen cseppfolys nyelvi helyzet persze csak az esetben llandsulhat, ha az egyes dialektusok a szoksosnl kevsb tnek el egymstl, s az eltrsek rszben presztzsokokra vezethetk vissza. gy knnyebb nylbe tni a nyelvvltsokat, amelyek elg rugalmasan igazodhatnak a politikai ervonalak trendezdshez. Ez a magyarzata annak, hogy a Dandzsdai-dialektus mgis egyfajta “els az egyenlk kztt” sttusra tett szert, fknt a stabilitsa rvn. A tennkat ugyanis hajdan szakrlis dicsfnnyel krptoltk tnyleges hatalmuk visszaszortsrt, ezrt senki nem kezeli ket kznsges rivlisknt. A nagy klnok a legklnflbb mdokon igyekeznek manipullni a dinasztit - m aki a flrelltsval prblkozna, az egsz Enoszuke osztatlan haragjt hvn ki maga ellen.
Az enoszukei idimn helyenknt mg ma is rezhet az eredete. Beszdes jele ez annak, hogy a szigetlakk trsadalma - a csalkn turbulens felszn alatt - a mlyben igencsak szvsan rzi si hagyomnyait. Mindazonltal a kt nyelv idestova htezer ve kln fejldik; tvoli rokonok ugyan, m az ket egybefz ktelk a pyar-shadoni kapcsolatnl is gyengbb. Igazsg szerint az a dbbenetes, hogy a laikus fl mg ilyen irdatlanul hossz id utn is flfigyel olykor kzs gykereikre. Arra szmtani, hogy az egyiknek az ismerete segt a msik elsajttsban, nem tbb naiv brndnl. A tbbi civilizcis rksg viszont szvsabban tartja magt, s ebbl a szempontbl nmely niarei hagyomnyelemek sarkos megtagadsa ppoly rulkod lehet, mint msok kitart polsa. Br Enoszuke lingvisztikailag mr elszakadt a Srga Csszrsgtl, egyb vonatkozsokban tovbbra is ers szlakkal ktdik hozz; messze jr mg tle, hogy nll civilizcis kzpontt fejldjn, s nyelvt kultrhordozv emelje.
A msik niarei fikkultra - Tiadlan - ltrejttnek krnikja jval kzismertebb, mert tbb hiteles forrs szmol be rla, jllehet ez is a messzi rgmltban trtnt: hrom vszzaddal elzte meg Pyarron alaptst. A httrben ezttal nem hbors konfliktus llt, hanem egy gykrtelen, tvoli np vratlan rkezse a Srga Csszrsg dlnyugati hatrra, egy mgikus Kapun keresztl. A vratlan esemny Niarban a nyughatatlan elemek lass, fokozatos odaszivrgst vltotta ki, akik kezdetben mg szrvnyosan, majd egyre nagyobb szmban telepedtek meg a jvevnyek kztt. Az utnptls biztostva lvn, idvel teljesen asszimilltk ket. Az idegenek kultrja aprnknt, nemzedkrl nemzedkre felolddott a kivndorlk apadhatatlan csermelyben. Emlkket ma mr csak az orszg politikai berendezkedsnek sajtossgai rzik, eredeti nyelvk viszont szinte nyomtalanul elenyszett: kiszortotta a szomszdos Ch’an tartomny uralkod dialektusa, az Igazgyngy. Trtnelme kezdetn Tiadlan hossz vszzadokig lland, kzvetlen kapcsolatban llt a Srga Csszrsggal, s ez a maga nemben pratlan krlmny megakadlyozta leszakadst a kzponti nyelvterletrl. Mikor aztn a Yian-Yiel hgi lezrultak, az “alsbbrend” niarei dialektus mr elgg mlyen gykerezett ahhoz, hogy letkpesnek bizonyuljon idegen krnyezetben is. A hrmas kirlysg lakossgnak ma is az Igazgyngy az anyanyelve. Fejldse persze nem rekedt meg az tvtel vszzadban, akkori llapothoz kpest jelents mrtkben talakult. m Tiadlan kapcsolata az anyacivilizcival sohasem sznt meg igazn; a hatron innen s tl mindig ltek olyan szemlyek, akikbl sem a szndk, sem az er nem hinyzott a varzspecstek thgshoz. A gyr, de rendszeres rintkezsnek tudhat be, hogy az Igazgyngy nem hasadt ktfel, s a Yian-Yiel mindkt oldaln tbb-kevsb ugyanabban a formban l. Kalandozk szmra ez azrt klnsen fontos, mert az Igazgyngy elg jl sszeegyeztethet Niare legtbb tartomnyi dialektusval, a Tvol-Keletet kivve mindentt el lehet vele boldogulni. (Az t “rdemes” shan nyelvhez viszont semmifle fogdzt nem nyjt, s a klnfle sttusfgg dialektusokhoz is alig.) A Srga Csszrsgba kszl utaznak nem rt tisztban lennie azzal, hogy a mgikus hatrzron kvl Tiadlan az egyetlen hely, ahol lehetsge van megtanulni egy olyan nyelvet, amin meg tudja majd rtetni magt odat.
A shan nyelvterlet masszv, egysges tmbjt idegen befolys sohasem brta megrepeszteni. Ez a klns kultra oly mdon llt ellen a kls hatsoknak, hogy egyszeren tudomst sem vett rluk. A Kzs Nyelvet sem Niarban, sem Enoszukn nem beszlik, nem ismerik, mg a ltezsrl sem tudnak. A Srga Csszrsgban a pyarul megszlal jvevny dbbenetet s lmlkodst kelt, rteni senki nem fogja. Nyelvt bizonyra durva hegyvidki tjszlsnak vlik, affle barbr makogsnak, mely ppoly mlyen ll a tartomnyi dialektusok alatt, mint azok az t “rdemeshez” kpest. Nagyon valszn, hogy komoly ktsgek fognak flmerlni: az idegen egyltaln az emberi fajba tartozik-e? Tiadlanban termszetesen nem kell szmolni ennyire sarktott reakcikkal. Kvlrekedt helyzete knytelensgbl fogkonny tette az orszgot ms kultrhordoz nyelvek irnt, br bizonyos enyhe, elnz fensbbrendsg itt is tapasztalhat, klnsen az elkel krkben. Azok a tiadlaniak, akiknek rendszeresen kell rintkeznik klhoniakkal, a kzsnek egy elgg klns vltozatt, az n. slan nyelvet hasznljk, melynek sajtos zt az Igazgyngy dialektusbl tvett, nekl hanglejts s a kemny mssalhangzk lgytsa adja. Elnevezse onnan ered, hogy a Tiadlanbl elszrmazott kalandozk - szinte kivtel nlkl slan harcmvszek - ltalban ezen kommuniklnak msokkal. Klfldiek gyszlvn sohasem tanuljk meg, de erre nincs is szksg, mivel a slan nyelvet beszl tiadlaniak kivlan megrtik az sszes tbbi pyar dialektust - jllehet k maguk meglehetsen szkszavak, hisz furcsa kiejtskkel gyakorta derltsget keltenek. A nagy nyelvi tmbk kz keldve tbb kisebb-nagyobb zrvnykzssg l szak-Yneven, melyek ltszmukat tekintve nem tl jelentsek, si hagyomnyaikhoz azonban konokul ragaszkodnak - ha nem is annyira, mint a mikd birodalma. Ezek a kzssgek ltalban titokzatos, gykrtelen szigetnyelveket beszlnek, s az idk mlsval hatatlanul ktnyelvv vlnak, hacsak nem akarnak teljes elzrkzsba burkolzni. Ide sorolhatjuk a dwoonokat, akik dbbenetes makacssggal kzdenek a pyarroni kulturlis beolvaszts ellen, noha politikai tren ingatag szvetsgbe knyszerlnek velk. A klvilgba vetd dwoonok jobbra a Kzs Nyelv valamelyik dialektust hasznljk; sajt hazjukban azonban mg akkor sem hajlandk megszlalni rajta, ha trtnetesen ismerik. Minden ltogatjuktl elvrjk, hogy tisztelje meg ket a nyelvk elsajttsval, msklnben igen fagyos fogadtatsra szmthat. A szvetsgi diplomatknak jnhny esztendejkbe s tbb knos politikai fiaskba kerlt, mire megtanultk ezt a leckt.
Hasonl zrvnykzssget alkotnak szakon az ilanoriak, akiknek az erejbl a Hetedkor vgn mg egy gyarmatllam - Yllinor - alaptsra is futotta, jeles kalandozkirlyuk, Mogorva Chei vezetse alatt. Nyelvi krdsekben szksgkppen rugalmasabbak a dwoonoknl, mivel anyanyelvk - az ilor, azaz a hres rejtnyelv - elsajttsa legendsan nehz, olykor mg a szletett tehetsgeknek is beletrik a bicskja. Az ilanoriak azonban elnykre fordtottk ezt a htrnyt: mindennapjaikban jobbra az erv-kzst beszlik, anyanyelvket pedig az egyms kztti titkos rintkezsre hasznljk, amikor nem akarjk kvlllk orrra ktni a mondandjukat. Igaz, a spionmestersghez nemigen flik a foguk; de nem vletlenl tartjk ket Ynev legjobb frkszeinek s feldertinek... A barbr korgokat taln tlzs a zrvnynpek kz sorolni, hiszen meglehetsen npes kzssgekben lnek, s nyelvk nem egszen trstalan: a tuds elemzk szerint valaha rg kzs trl fakadhatott az ervvel. A nagy ynevi nyelvek irnt tanstott mogorva elzrkzsuk azonban mindenkppen az elz kt nemzettel rokontja ket. A korg nyelv megszmllhatatlan kisebb dialektusra oszlik, s a tengeri klnok igen nehzkesen rtenek szt a szrazfldiekkel; abban azonban valamennyien megegyeznek, hogy a “civilizlt” nyelvekben val elmlyedst mer haszontalansgnak tartjk. Ezen az eltleten csak a soraikbl nagy ritkn kikerl kalandozk teszik tl magukat, k sem egyknnyen: klnsen a betvetstl irtznak, mert smnjaik szerint a szavakat bilincsbe verni bn. Msrszt viszont a vrospt nemzetek sem mutatnak sok hajlandsgot a korg nyelv irnt: megtanulsra csupn nhny hajskapitny, kalandor s misszionrius veszi olykor a fradsgot. Pedig nem lehetetlen, hogy ezzel komoly hibt kvetnek el: a korgok ugyanis fiatal, agresszv, erszakos np, s knnyen elkpzelhet, hogy ha egyszer az elaggott kultrk vgleg kivreztetik egymst ldkl hborikban, rablk helyett majdan hdtkknt fognak a trtnelem sznpadra lpni...
Raoul Renier
");
-->
tollbl! |