Karakterek eljtszsrl s a szerepjtsz jtkrl
");
-->
(A Rnban indult meslknek szl sorozatom II., soha meg nem jelent rsze)
Mint oly sok minden, ez az rsom is egy (sok) internetes levl, illetve vita kapcsn szletett - valaki felvetett valamit, amit elg rdekes krdsnek tartottam ahhoz, hogy foglalkozni kezdjek vele... s ami taln elg rdekes ahhoz, hogy mlt legyen most a kedves olvas figyelmre is.
> De amit rtl, az megdbbentett. Sohasem kpzeltem volna, hogy tnyleg > tud ennyire "komolyban" menni egy RPG. Igazbl n fiatal > unokatestvreimmel jtszom mindig, s eddig nem haragudtam, ha > itt-ott a tpossgra mentek r. Br mostanban azrt nyzom ket, > hogy mr nagyok, tessk akkor figyelni a jellemre, meg ilyesmikre.
Hm, hogy ki mit lvez a jtkban, az vltoz - attl is fgg, hogy milyen ids, attl is, hogy mennyi ideje jtszik - de ezernyi egyb tnyeztl is.
> Tnyleg kpes valaki ennyire ms szemlyisget kijtszani? > Tud valaki ennyire nem nmaga lenni? > Amirl Te rtl, az mr szinte megkveteli a skizofrnit, nem?
Hm, j krds. Egy sznsz bele tudja lni magt annak a szerepbe, akit alakt?
Egy szerepjtkosnak elve ilyesfajta clja van - tlni valaki ms lmnyeit. Tulajdonkppen, amikor az ember regnyt olvas, vagy filmet nz, ugyancsak hasonl lmnyt tapasztal meg: azonosul a 'fhssel', tli mindazt, amit a film-, regny- vagy szmtgpes jtk(!) fhse tl...
Mirt klnbzne mindettl szignifiknsan a szerepjtk?
Taln az egyetlen komoly klnbsg, hogy a szerepjtkos ltalban egy nmaga ltal kitallt figurval, illetve szemlyisggel azonosul, ellenttben a regnnyel, melynek fhse mgiscsak adott szemlyisg, vagy a filmmel (sznhzzal), ahol a sznsz szerepe meglehetsen kttt.
Mindenesetre a megformlshoz szksges, illetve az abbl fakad azonosuls, s az illet lmnyeinek az tlse mindenkpp megvan - gy ezt nem rzem annyira nagy klnbsgnek. Tulajdonkppen a szerepjtkban is el lehet jtszani “elre generlt” karaktert. Persze a jtkos is beleviszi a sajt kreativitst, elkpzelseit egy ilyenbe is - pp gy, ahogy egy sznsz is egyedi mdon formlja meg a szereplt, akit alakt.
Skizofrnia? A szerepjtkos - akrcsak a sznsz - nem rlt: dnti el, mikor “megy t” a karakterbe, s hogy mikor jn vissza. A skizofrnnel pont az a problma, hogy ez a dolog nla spontn trtnik: magtl tesik, s nem kpes visszajnni, nem kpes ezt szablyozni...
Igazbl nem is a skizofrnia kialakulsa a legnagyobb veszly, ami egy szerepjtkosra leselkedhet - ilyet mg nem lttam, pedig j sok ve jtszom. Pr msik lehetsges veszlyt ellenben felvetnk.
Az egyik egyfajta fggsg kialakulsa - br ugyanilyen alapon a TV-sorozatokat vagy a szmtgpes jtkokat is el lehetne marasztalni.
A msik problma rdekesebb. Ez pedig a kvetkez: bizonyos gyakran megformlt szemlyisgek egynmely jellemzi tszivroghatnak a jtkos vals letbeli szemlyisgbe. Ers, kialakult szemlyisgnl nem kell ilyesmitl tartani - csak ht 12-16 ves gyerekek pont hogy ritkn ilyenek. Ez az tszivrgs problmt okozhat: abban az esetben, ha a jtkban beteges, destruktv szemlyisget forml meg s jtszik valaki.
Tegyk hozz: nem felttlenl s nem szksgszeren okoz problmt: egy normlis szemlyisg - azaz olyasvalaki, aki szilrdan ktdik valamely, a trsadalom szmra elfogadhat rtkrendhez (legyen az akr a keresztnysg, akr a menedzserfilozfia, akr a csaldja biztostotta szellemisg) el tudja klnteni a karakter jtkbeli dolgait az vals vilgbeli rtkrendjtl s szemlyisgtl. Azaz mindig is tisztban lesz azzal, hogy most nem Mersant, a gonosz mgus, hanem Kovcs Robika 11/b osztlyos eminens tanul - mde egy befolysolhat, szilrd rtkrendi ktdssel nem rendelkez vagy ms egyb okbl gyenge szemlyisg nem biztos, hogy nem hasznlja kapaszkodnak a jtkbeli njt - klnsen, ha azt a sajtjnl ersebbnek, sikeresebbnek, vonzbbnak li meg. Ez akkor jelenthet gondot, ha a jtszott figura egy, a mi vals vilgunkban nem elfogadott rtkrend vagy filozfia kvetje, netn msegyb okbl a trsadalomtl idegen, abba beilleszkedni kptelen figura.
Csakhogy az let nem jtk! s ami a jtk vilgban, egy elborult, vagy legalbbis a minktl gykeresen klnbz vilgban, illetve egy klns zlsvilg meslnl (vagy: mesben) sikeres viselkedsmodell lehet, az nem biztos, hogy szerencss vlaszts lesz a val letben is!
Menekls a val vilg problmi ell - ez is egy gyakori vd, s egy lehetsges pszicholgiai jelensg, ami a szerepjtkkal kapcsolatban fel szokott merlni. Erre kt dolgot tudok mondani: egyrszt, hogy ilyen alapon pihoz, droghoz, szekthoz, rfelvgsra hasznlatos zsilettpenghez is nylhat „meneklskpp” valaki. Msrszt, hogy egy dolog a szabadid kellemes eltltse valami hobbival a jl vgzett munka utn, s egy msik, ettl klnbz dolog az, amikor valaki knyszercselekvsekbe menekl az let dolgai ell.
***
Szerencsre mindezek persze inkbb csak hipotetikus lehetsgek - az elmlt 15 vben egyetlen olyan jtkost sem lttam, aki a szerepjtkba 'belebolondult' volna. St megvallom, olyanhoz se volt szerencsm, aki egyb problmai s a vals let ell a szerepjtkba meneklt volna. Ezzel szemben ismerek tbb orvost, gyvdet, kzgazdszt, sikeres vllalkozt s magas beoszts kzalkalmazottat, akik mind-mind jtszanak, vek ta, st egy-msfl vtizede. s ez a jelek szerint sem szemlyisgknek, sem pedig “karrierjknek” nem vlt az rtalmra. A szrakozsnak egy kellemes, rtelmes s ltaluk vlasztott formja mindssze.
Viszont tallkoztam - 15 v alatt 4 alkalommal - olyannal, aki szerintem elg slyos lelki beteg volt, s akinek leginkbb kezelsre vagy legalbbis valamifle lelki gondozsra lett volna szksge - egy ilyen valakinek, az egszsges emberekkel ellenttben a szerepjtk tnyleg rtalmukra lehet, azt hiszem.
Karakter s szerepjtk
I. rsz
Ha a szerepjtkot a karakter s az t krlvev vilg kapcsolatnak szempontjbl vizsgljuk, akkor hrom, egymstl jl elklnthet elemt figyelhetjk meg:
- elsnek azt, amikor a jtkos csak magt a karaktert prblgatja
- msodiknak a karakter viselkedst a trsai kztt
- vgl pedig a beilleszkedst az t krlvev vilgba.
Nzzk most meg ezeket kzelebbrl!
1. Jtk nmagadnak
Ez a fajta “szerepjtk” akkor is folyik, hogyha a karakter egy res brtncellban cscsl, vagy ha egyedli utasa egy, a vgtelen tengeren hnykold mentcsnaknak, st akkor is, ha netalntn testetlenl lebeg a semmiben.
Csak van, s a gondolatai, rzsei... Meglehet, hogy cselekvsi lehetsge a karakternek tulajdonkppen nincs is - csak rzetek, rzsek s gondolatok vannak, amiket tlhet, s amiket meglhet - s a lehetsg, hogy a jtkos maga is vgiglje ezeket. Itt kezddik a szerepjtk. (*)
Termszetesen megfelel mesli eszkzkkel elkezdhetnk krnyezetet teremteni a karakternek, amit megismerhet, aminek milyensgre s trtnseire reaglhat: rezhet hsget, fjdalmat, kelthetnk hangulatokat. Vltozhatnak a fnyviszonyok, a brtnben meghallhat hangokat, tallkozhat pincebogarakkal, taln egy lyukon keresztl kikukucsklhat a vrudvarra is, a tengeren gynyrkdhet a naplementben, bmulhatja a replhalakat, vagy pp azt a hromszglet uszonyt, mely oly kitartan krz a csnakja krl. Megpillanthat a lthatr aljn egy vitorlt - s megfigyelheti, amint az tovatnik a tvolban. s a jtkos maga is meglheti, amit a karakter rez mindekzben. A karakter tallkozhat itt a vilggal s annak egynmely dolgaival - mg nem mindegyikkel, a vilg itt mg csak, mint „dszlet” van jelen, nem interaktv, nem igazn reagl, jelez vissza a karakter cselekedetei okozta vltozsokra.
Ugyancsak j alkalom ez a “magnyos” jtk arra, hogy a jtkos maga is jobban megismerkedjen a sajt - esetleg jdonatj - karaktervel, - hogy belelje magt a karakter szerepbe s vilgban elfoglalt helyzetbe, - hogy tisztba jjjn karaktere kpessgeivel, - s avval is, hogy a krnyezete vltozsaira, trtnseire lelkileg s fizikailag is mikpp reagl, - hogy elsajttsa, s a ksbbiekben brmikor fel tudja venni annak rtkrendjt, - hogy belejjjn a vilghoz s msokhoz val viszonyulsnak abba a mdjba, ami a karakterre jellemz lesz, - hogy megszokja gondolkodsmdjt s nkifejezsnek majdan megszokott mikntjeit, - s hogy beletanuljon abba a viselkedsmdba, modorba s hanghordozsba, amit a karaktert jtszva eztn kvetni fog.
2. Jtk a tbbiekkel
Ez az, amikor a karakter ms jtsz karakterekkel tallkozik, ismerkedik meg. Kommunikl s viselkedik, igyekszik megismerni ket, interakcik s trsas viselkedsi formk jelennek meg. Taln magbl is megmutat valamit nekik - vagy ppen eltitkol dolgokat. Lehet, hogy az egymssal „interakciz” karakterek igazat mondanak, de az is lehet, hogy hazudnak egymsnak. Vlhatnak bartokk, de az is lehet hogy rivlisok, netn ellensgek lesznek. De mr nincs egyedl egyik karakter sem.
Ez a fajta a karakterek kztti jtk a mesl szmra azrt knyelmes, mert szinte semmit nem kell tennie - elg, ha htradl a szken, sszefonja a karjt, s figyelmesen szemlli, hogy mit csinlnak a karakterek. Hogy mikpp mozgatjk ket jtkosaik. Sok olyan aprsgot, amit hasznos tudnia, csak ekkor tudhat meg rluk: ekkor figyelheti meg kommunikcis szoksaikat, pldul azt, hogy mikpp ismerkednek - hajlandk-e ismerkedni egyltaln - msokkal, hogyan viselkednek velk szemben, stb.
rdemes odafigyelni arra, hogy azt a figurt jtssza-e a jtkos a karaktervel, amit az eltrtnet s a karakterrel val elzetes ismerkeds alapjn meslknt vrtunk volna - vagy ha nem, akkor attl miben klnbz valakit jtszik a jtkos.
(Ne feledjk el: mint ahogy a val vilgban is sokszor a szksgben ismerszik meg az ember, gy a jtsz karakterekrl is gyakorta lesben, jtk kzben derl ki, hogy igazbl mi lakik bennk... azaz, hogy mikpp interpretlja ket jtkosuk. Nomrmost: neknk ennek az l-ltez, a maga vilgban hs-vr figurnak kell meslnnk, nem pedig a csak elvben s papron ltez, eredetileg tervezett-elgondolt vagy vlelmezett karakternek!)
Mindezek az aprsgok fontosak lesznek majd akkor, amikor szitucikat, problmkat s NJK-kat akar nekik meslni, hisz nem rt, ha a mesl felkszl s szmt valamennyire a jtkos karakterek vrhat reakciira.
Hm, nem hagyhatom ki: a karakterek egyms kztti szabad “interakcizsa” bizonyos konfliktusveszlyt rejt magban, klnsen nem teljesen rett jtkosok esetben - erre a problmra azrt gyelni kell ilyenkor a meslnek.
3. NJK-k kztt
Ez az a pillanat, amikor a karakter igazn kilp a "nagyvilgba" - ahol aztn szmos j benyoms ri - s ahol megjelennek vgre a Nem-Jtsz Karakterek.
Akikkel ugyancsak kommunikl, viselkedik, “interakcizik”, bartkozik, rivalizl vagy ellensgeskedik, zletel s intrikl stb.
***
S vgl a szerepjtk fenti hrom aspektusbl ll ssze a karakter, illetve a szerepjtk.
II. rsz
...s most nzznk meg egy msik megkzeltst: a trtneti megkzeltst, azaz a szerepjtkosok fejldst pr gondolatban.
1. Jtsszunk valamit...
Amikor valaki elszr l le jtszani - na j, akkor taln mg nem. De utna, amikor a kezdeti nfeledt lelkesedst felvltja a szablyokkal val glszem ismerkeds, s sorra szletnek meg az egyre inkbb papr-z karakterek, az nll rzsek s gondolatok hjn val szmhalmazok.
“Nzd, milyen power karakterem van! ”
Olyan figurk szoktak sorban megszletni ilyenkor, amikkel - s nem, akikkel! - a Jtkos "jtszik": mgpedig leginkbb valamifle stratgiai-mszkls-harcols-karakterfejlesztgets jtkot - anlkl, hogy egy emberi tulajdonsgokkal felruhzott, clokkal, rzsekkel s rzelmekkel rendelkez, specilis lethelyzeteken tbotladoz figurba - a karakterbe... - gy igazn beleln magt.
Legfeljebb egyetlen letrzst l meg: azt, hogy h, de tpos vagyok, ebben a vilgban “n vagyok a jani”...
Olcs szellemi kbtszer ez csupn - s sajnos van, akinek itt kezddik, s itt is r vget a szerepjtk. Ez szmomra szomor.
2. A Sablonok tja
Ez a kvetkez szint. Meglehet, hogy eddigre "szerepjtkosunk" elolvasott pr alapknyvet, kiegsztt, regnyt, miegyebet - s elkezd azonosulni bizonyos, azokban megismert hskkel. Azokat a figurkat prblja meg "megcsinlni", jrateremteni s eljtszani a karaktereiben - rossz esetben jra s jra.
Megprbl gy viselkedni, gy jtszani a karaktervel - st taln mg azonosul is vele... - mintha az a 'nagy pldakp' lenne. s ezt akr valdi s mly tlssel is teheti, ilyen szempontbl teht ez mr igazi szerepjtk. Valami mgis hinyzik mg belle ahhoz, hogy tnyleg az legyen: nincs mg ott az nllsg, az alkot gondolat. Egy sajt karakterhez sajt karaktertlet kell!
Egy jellegzetes s tipikus sablon-alkalmazs, amikor a jtkos elkezd harcost, varzslt, tolvajt, fejvadszt, elfet, trpt, lovagot stb. jtszani - ekkor sem nll karaktert csinl, hanem egy szmra szimpatikus - s lssuk be, meglehetsen egyszer - sablont valst meg a karaktervel.
Egybknt a sablon-alkalmaz jtkosok egyik gyakori s jellegzetes ismertetjegye az egy kaptafra kszl karakterek sora, illetve az, hogy ha az illet csinl is valamifle eltrtnetet a karaktereinek, akkor az mindegyiknl meglehetsen egyformcska lesz. Tovbb minden ilyen eltrtnet-szersgen rzdik, hogy az eltrtnet annak megmagyarzsa cljbl rdott, hogy mirt is lett ez a karakter pont ilyen, ami mellkesen pont ugyanolyan, mint amilyen az elz karaktere is volt, vagy mint egy szmra kedves regny azon fhse, akirl karakterei sort az adott jtkos megmintzza.
jra s jra ugyanazt eljtszani persze nem tl nagy bn - s mi, emberek olykor bizony szeretnnk jra s jra meghallgatni ugyanazt a mest. Lthatjuk ezt Vavyan Fable s Leslie L. Lawrence knyveinek sikerbl is. Ennek ellenre ez a sablon-eljtsz szerepjtk szmomra nem tnik igazn elremutat tendencinak.
3. Szemlyisg
Ez az a szint, amikortl a jtkos kilp a sablonok vilgbl, s egy nll, szuvern, lettel teli, sajtos eddigi lmnyekre (eltrtnetre) alapozott, a nagy tlagtl klnbz figurt teremt meg, s jtszik is majd el, remlhetleg.
Hogy rthetbb legyen, mire is gondolok, hozok egy vad pldt: azt tartom ilyen jtkosnak, aki le tud rni s el is tud jtszani egy hatfs, portyz barbr hordbl hat, egymstl klnbz letttal s szemlyisggel rendelkez barbrt harcost is akr... Vagy egy viking haj teljes legnysgt. Vagy egy varzsliskola azonos „vfolyamon” tanul mindegyik nvendkt. Vagy a lovagi rendhzban tanul ifj fegyvernkket.
Kitallni s megalkotni mindegyikket - gy, hogy mindnyjan hasonlak, s egymstl mindemellett mgiscsak klnbzek legyenek... s mindemellett a vilgban elkpzelhet, hihet-hiteles szemlyisgek is. Tovbb kpesnek lenni arra, hogy brmelyikk helybe, rzs s gondolatvilgba, eltrtnetbe, rtkrendjbe belelve magunkat kpesek legynk vele szerepjtsz jtkot jtszani.
Ami nagy kihvs!
Amikor ilyenekrl rok, mindig eszembe jutnak azok a jtkosok, akik magyarzgatjk, hogy mennyire fontos a „karakterlap”, meg az azon szerepl “rtkek”, no meg a “jtkrendszer” a szerepjtkhoz.
Ht - mindezeknek a szerepjtsz jtkhoz szerintem olyan nagyon sok kzk nincs... - annl inkbb valamifle szably-jtkhoz, amiben az a cl, hogy minl ersebb karaktert csinljunk, amivel aztn a cl, hogy minl nehezebb 'feladatokat' oldjunk meg, s minl gyorsabban 'fejlesszk' a "karaktert"...
***
Mieltt tovbblpnnk, hadd emltsek meg egy olyan csapdt, amibe sok olyan jtkos is beleesik, aki eljut a szemlyisgalkot szerepjtk szintjre: ez pedig az azonos karakterek problmja.
Mire is gondolok? Arra, amikor valaki sorban csinlja meg UGYANAZT a szemlyisget, amikor ugyanazt a vilgnzetet, rtkrendet stb. valstja meg a krni elf fejvadszban, a Shadowrunos utcai szamurjban vagy az Assamita vmprjban...
Az azonos stlus karakterekkel bizonyos szempontbl knny jtszani - taln, mert tl sokat visznk bele nmagunkbl - s bizonyos szempontbl, mint mondtam, lvezetes is. De hosszabb tvon ez gyorsan oda vezet, hogy run az ember. Akr a magra a szerepjtkra is!
“A vltozatossg gynyrkdtet” -tartottk a rgi rmaiak.
Pontosabban az azonos karaktereket alkot s eljtsz jtkos rzi, hogy valami nem stimmel - de nem tudja megfogni, hogy mi is az, amit rosszul csinl, amirt nem olyan a jtk ze, mint amilyen rgebben volt, s mint amilyennek lennie kellene... A legfinomabb tket is meg lehet m unni, ha nap, mint nap azt esszk!
(Amgy bevallom, jmagam is voltam ebben a csapdban. )
4. Kigett vn rkk
Ha valaki eljut eddig a stciig, akkor gyakorta slyos szerepjtkosi vlsg kvetkezik szmra: vagy abbahagyja a jtkot, gy rezvn, hogy az mr semmi jat nem tud neki nyjtani... (pedig dehogynem...), vagy j jtkban, j rendszerben, j vilgban keres j lmnyeket. Nem ritka az sem, hogy valami klnleges s szokatlan karakterhez, vagy ilyeneket preferl szerepjtkhoz nyl - extrm lmnyek megtapasztalsnak vgya vezeti ilyenkor a jtkost... nem a vilgot akarja megfigyelni, hanem j lmnyeket szeretne megtapasztalni - de valami roppantul fura (noha a vlasztott a vilgba legtbbszr beleill) figurval.
Vannak, akik visszatrnek a rgi jtk rmhez,. rendszerint abban a vilgban „kalandozva”, jra, amelyikben a szerepjtsz jtkkal magval megismerkedtek.
Tapasztalatom szerint 8-10 v utn szokott eljutni idig valaki... s ht errl mit mondjak mg? Akiknek szlna ez a rsz, azok mr gyis tudjk, sejtik maguktl is mindazt, amit errl lehetne mondani, megvan a maguk kialakult vlemnye a tmrl - gy vlem, joggal tartok tle, nekik nem mondhatok jat.
Itt figyelhet az meg pldul, hogy egyre extrmebb, egyre furcsbb egynekkel vagy dolgokkal hajtanak jtszani, nem is a tp vagy tptalansg miatt, hanem a dolog jszersgbl add lmnyre vgyva.
Ilyenkor szletik aztn a kleptomnis quesitor, vagy a skizofrn lovagn, az ezerves letunt alakvlt s ms hasonl figurk... Illetve gyakran j rendszerre, vilgra... netn j meslre is trnek r ezek a kiss kiregedett csapatok, illetve jtkosok. Tn hogy jra megifjodhassanak... ami nem ritkn sikerlni is szokott nekik.
5. A vnek nyomdokain ...
Az az igazsg, hogy j ideje rzkelem - egyre kifejezettebb tendenciaknt radsul -, hogy megjelent egy j generci s egy j jelensg. Mindig is voltak fiatalok, akik nerbl ismerekedtek meg a jtkkal, s sajt erejkbl aztn el is jutottak valameddig - de mostansg egyre gyakrabban tallkozom olyanokkal, akik viszonylag rvid id alatt meglepsen j jtkoss, st j meslv rleldnek. Legtbbszr valamilyen tapasztalt trsasg fiatal tagjaknt, vagy egy rgi-tapasztalt mesl keze alatt. gy vlem, igen jt tesz egy fejldkpes ifjoncnak, ha van megfelel trsasga, van segtsge abban, hogy megtegye azokat a lpseket, amik egyedl taln lassabban mennnek neki...
***
Sics
Ps: No asszem, errl ennyit, aki vgig brta olvasni, annak ajnlom a Hbor s Bkt ;-)
Bcszul lljon itt pr plda-karakter, gy, ahogy gazdjuk/alkotjuk / bemutatta ket. (A kapcsold anyagok kztt talljtok meg ket)
(*: Pontosabban a „szerepjtsz jtk”, mert a „role-playing game” kifejezsnek mgiscsak ez a pontos fordtsa, s ht a „szerepjtk” mint sz, s mint fogalom mr rgta foglalt…. A pszicholgia hasznlja, arra az esetre, amikor egy kisgyerek eljtssza a papa, mama, rendrbcsi stb. szerept… A gyerekek ilyesfajta szerepjtka fontos a csoport elvrsainak megfelel viselkeds elsajttsban s a szocializci egszben.)
**: az emltett karakter-eltrtnetek asszem megjelentek valamelyik Rnban is, n magam a MAGUS-lista archvumbl vettem ket, s mivel akkoriban, amikor ezek szlettek, az kezetek hasznlta mg nem volt elterjedve az interneten (s n magam meg lusta voltam egyesvel kijavtgatni ket) gy meg is maradtak ebben a formjukban.
Sics
");
-->
tollbl!
|