Della pap(n)
Della a muveszetek es muveszek legfobb partfogoja. A
koznep szamara talan tulsagosan is elvont, de mindazonaltal
aki nem sajnalja a faradsagot es hajlando idot szanni ra, hogy
megismerje az altala sugallt eletfilozofiat, az mindenkeppen
megkedveli.
Della a jo ertelemben veve ontorvenyu es ki nem allhatja a
sablonokat. Ezert termeszetesnek tunik, hogy hivei eloterbe
allitjak az egyeniseget es a tekintelytisztelet sem jellemzi
oket.
Tole es kovetoitol tavol alnak a vilag gondjai, a
muveszetet magaert a muveszetert kedvelik. Valljak, hogy a
legnagyszerubb mualkotasokban nem tukrozodik vissza a valos
vilag. Talan ezert kepesek ezek az alkotasok mindenkit
lenyugozni.
Az istenno kulonos kapcsolatban all hiveivel. Ezt jellemzi
a meghitt, formalitasoktol mentes bensosegesseg es a teljes
szabadsag. Della - a tobbi istentol elteroen - nem egyengeti
hivei utjat, epp ezert biztos lehet benne, hogy a fele
iranyulo szeretet mindenfele erdektol mentes. Az egyetlen
igazi segitseg, amit az istenno a hiveinek add az, hogy segit
a gondolatokat megtisztitani a vilag szennyetol. Bizony az
igazi muveszeket az emberek gyakran habokosnak - rosszabb
esetben orultnek - tartjak, annyira elszakadnak a valo
elettol. Sokszor lattak oket keszulo muveik elott orakat
uldogelni, mikozben magukban beszeltek es mutogattak. Pedig
nem bolondok ok, ilyenkor istennojukkel beszelgethetnek. Ezt
persze senki sem hiszi el nekik es ok nem is torik magukat,
hogy meggyozzek a ketkedoket.
Igen, Della a papok kozvetitese nelkul is kapcsolatba
szokott lepni hiveivel. Persze, ez azert keveseknek adatik meg
: csak a legnagyobb muveszek reszesulnek ebben a kulonos
kegyben. Ez a szokas meg a regmultbol ered. Ugyanis Della volt
az egyetlen isten, akinek eredetileg nem voltak papjai. Nem
erezte szukseget, hogy legyenek. Kevesszamu hive ugyanis
megingathatatlanul szerette es tisztelte ot.
Della egyhaza igy valamivel kesobbre teheti eredetet, mint
a pyarroni panteon tobbi egyhaza. Az istenno ugyanis csak
akkor dontott megalapitasa mellet, amikor nyilvanvalova valt :
a koznep egyszeruen nem erti meg a dellai muveszeket es
alkotasaikat. Nem kepesek elvonatkoztatni a sajat szurke
eletuktol es a muvekben is a valosagot keresik. A muveszek
pedig ugyet sem vetettek erre es nem torodtek azzal, hogy
elmagyarazzak muveszetuk lenyeget. A papsag tehat azzal a
cellal alakult, hogy megvilagositsa az atlagemberek elmejet,
igy ovva a muveszeket es alkotasaikat. Mert bizony az ember
gyakran elpusztitja azt, amit nem ert.
A papok feladata tehat nem a hivek lelki eletenek az
iranyitasa, erre nincs is szukseg. A papok jarjak a vilagot,
okitva a nepet a valodi muveszet szepsegeire igy igyekezven
megovni a szepet es muveszit valamint ezek alkotoit.
Igyekeznek mindenkit meggyozni a muveszet szepsegerol es
szuksegessegerol. Barmikor, barkivel hajlandoak megvitatni
erveiket, de ha szep szoval nem megy, akkor erovel vedik meg
azt, amit ertekesnek tartnak. Jellemukbol adodoan (ami
tobbnyire kaosz ) nem igazan erdekli oket, hogy ki es miert
akarja elpusztitani istennojuk jogos tulajdonat (annak tartank
minden muveszi alkotast) harcba szalnak erte.
Termeszetesen azert a hivekrol sem feledkeznek meg. Maguk
is muveszek leven szivesen targyalnak meg veluk mindenfelet
"szakmai" kerdesekrol es mondanak velemenyt a keszulo
remekekrol. Ha ismertebb muvesz lakohelye kozeleben jarnak,
semmikepp sem mulasztjak el felkeresni ot.
A papsag, hogy jobban ellathassa feladatat valamivel tobb
konkret segitseget kap istennojetol, mint a tobbi Della hivo.
(Ez a M.A.G.U.S.-ban ugy jelentkezik, hogy az istenno papjai
hasznalhatjak a lelek szferat.)
A papok altalaban mar kora gyermekkoruk ota a rendhazakban
nevelkednek. Ha egy gyermekrol kiderul, hogy tehetseges a
Della-kolostorok szivesen fogadjak. Az alapokat a legtobb
muveszeti agban elsajatitjak es amikor mar kepesek onalloan
valasztani, egynek a valodi mesterei lesznek. Termeszetesen
mindezek mellet elsajatitjak azokat az ismereteket is,
amelyekkel a papi teendoiket ellathatjak. Ha egy pap ugy erzi,
hogy rendhazaban tobbet mar nem tanulhat, akkor utra kell,
vegzi feladatat es tanul. Mire tuljut eletenek delelojen
kepesse valik egy igazi, istennojenek tetszo remekmu
megalkotasara. Miutan ezt elkesziti, akkor Della es az alkotas
tiszteletere szentelyt avat, ahol elhelyezi. Altalaban
ilyenkor le is telepszenek es maguk gondozzak sajat
szentelyuket, de a papok kozul kikerulo legnagyobb muveszek
azonban visszaterhetnek sajat rendhazukba, ahol a novendekek
neveleseben vesznek reszt.
Mondani sem kell, hogy ezek, a Della papjai eletenek
fenypontjat jelento mualkotasok igen ertekesek, a fekete
kereskedelemben vagyonokat fizetnek ertuk. Am nyiltan nem igen
szoktak veluk buszkelkedni uj gazdaik, mert Della egyhaza
mindent megtesz azert, hogy visszaszerezze es melto helyre
juttassa az alkotasokat.
Nehany muveszeti agban (pl. zene, tanc) nem igazan lehet
fizikailag maradandot alkotni. Ilyenkor a muvesz-pap egy olyan
stilus kialakitasara torekszik, ami egyedi es tokeletes. Ha
ezt elerte, akkor letelepszik es a szentely amit alapit,
egyben iskolakent is mukodik, ahol a novendekek a pap altal
kimuvelt stilust tanulhatjak, amig a mestereive nem valnak.
A Della-papok a kovetkezoket kepzetsegekkel indulnak utnak
a rendhazbol :
1 fegyverhasznalat Af.
Pszi Mf *
4 nyelvtudas Af 5.5.5.5 **
iras/olvasas Af
vallasismeret Mf
tortenelemismeret Mf
etikett Af
ertekbecsles Af
muveszetek Af/Mf ***
* mesterfoku, kiveve a Pszi-ostrom, amely a Kyr Metodus
diszciplinajaval azonos
** Azon muveszi agakat valaszto novendekek, amelyben a
nyelvnek nagy szerepe van (pl.: kolteszet) az anyanyelvuket
Mf. sajatitjak el. A negy nyelv ismeretebe beletartozik az
anyanyelv es a kozos nyelv ismerete is.
*** Az osszes muveszetet elsajatitjak alapfokon, am egyet
mesterfokon is megtanulnak. Fontos tudni, hogy ezek a
muveszetek nem fedik le a vilagi kepzetsegeket : peldaul egy
tancmuveszetet muvelo pap meg nem biztos, hogy jol tancolja a
kulonbozo udvari tancokat es az epiteszetnek hodolo sem fog
tudni felhuzni egy hazat.
A magasabb szinteken a kovetkezo kepzetsegekhez jutnak :
3. ertekbecsles Mf.
4. etikett Mf.
10. A Mu elkeszitesehez szukseges tudas kiteljesedese.
Della rendhazaiban a kovetkezo muveszeti agakat
sajatithatjak el a novendekek:
Szobraszat
Festeszet
Kolteszet
Proza-irodalom
Epiteszet
Zene
Zeneszerzes
Tanc
Szinmuveszet
A Della papok muveszeti kepzettsegei :
A kulonfele muveszeti agakban alapfokon kepzett karakter
jol ismeri a kulonbozo stilusiranyzatokat es az iranyzatok
fobb kepviseloit. Tevedhetetlenul meg tudja allapitani, hogy
egy alkotas melyik stilusban keszult, sot esetleg az alkotot
is. Nagyvonalakban tisztaban van a keszitesi technikakkal.
Kepes velemenyt formalni a kesz es a keszulo muvekrol,
kritikai eszreveteleit meg is tudja indokolni. Am alkotni
igazabol nem kepes, erre csak a mesterfokon kepzett karakter
vallalkozhat a siker remenyeben. A mesterfokon kepzett
karakter mar valodi muvesz. Jol ismeri valamennyi keszitesi
technikat es alkalmazni is tudja azokat, bar altalaban minden
muvesznek megvan a maga kedvenc modszere. Itt kell
megjegyeznem, hogy egy Della pap, ha csak alapfokon kepzett
egy muveszeti agban, akkor meg sem kiserel alkotni abban, mert
azt az istenno megcsufolasanak erezne. Termeszetesen egyeb
karakterek megprobalkozhatnak az alkotassal mar alapfokon is,
de az avatott szem azonnal eszreveszi az alkoto alacsony
kepzettsegi fokat.
A muveszeti kepzettsegeket a karakterek Della-rendhazakban
illetve Della papok altal alapitott iskolakban sajatithatjak
el. Af.: 6 kp Mf.: 50 kp.
A Della papok a kovetkezo muveszeti agakban szereznek
kepzettsegeket (ebbol az egyik mesterfok):
Szobraszat : szobrok es dombormuvek, a legkulonfelebb
anyagokbol.
Festeszet : festmenyek, rajzok es metszetek.
Kolteszet : koltemenyek
Proza-irodalom : regenyek, novellak, leirasok
Epiteszet : tavol all a koznapi epiteszettol, inkabb a
szobraszathoz hasonlit. Epuleteket tervez es epit, de
mindenfele funkcionalitast melloz, kizarolag a format veszi
figyelembe.
Zene : a "harmoniat" igyekszik megszolaltatni, mindenfele
magia nelkul a valasztott hangszeren.
Zeneszerzes : olyan zenemuvek megkomponalasa, amelyek
helyes eljatszasa harmoniahoz vezet.
Tanc : nem koznapi tancok. Foldi szemmel leginkabb a
baletthoz hasonlithatnank.
Szinmuveszet : Bar szineszetnek nevezik, de soha sem
jatszanak hagyomanyos darabokat. A testtel probalnak meg
hangulatokat kifejezni, harmoniat sugallni.
megjegyzes : Mivel a Della - pap sok kepzetseget kap meg
alapban , raadasul a valasztott muveszeti agban folyamatos
tovabfejlodesre, a tobbi muveszeti agban pedig szintentartasra
van szuksege , ezert a kesobbiek soran a tobbi paphoz kepest
kevesebb kp.-t kap. A Della pap kp alapja: 6, kp/szint : 5.
A papi varazslatokrol :
Della papjai a lelek szferaba tartozo varazslatokat
hasznalhatjak, am az Aszkezist kicsit mas formaban. A Della
papok az aszkezis alat elszakadnak a foldi gondoktol
(amelyekkel a tobbi Della hivovel ellentetben gyakran szembe
kell nezniuk) es igy sokkal felszabadultabban alkothatnak. A
legremekebb mualkotasokat aszkezis alat keszitik.
A Della papok fegyvertara :
Az istenno papjit semmifele egyhazi vagy isteni torveny nem
korlatozza fegyveruk kivalasztasaban , megis a Della papok
legtobbje nem hasznal sohasem zuzo, celzo vagy hajitofegyvert.
Ennek az az oka , hogy ezekkel a fegyverekkel a pontos celzas
korulmenyes es egyaltalan nem biztos , hogy sikerul. Ezert
sokkal nagyobb az eselye annak , hogy egy esetlegesen ertekes
mualkotast veletlenul megsemisitsen vele. Sokkal inkabb azokat
a fegyvereket kedveli, amelyekkel pontosan es jol behatarolha-
toan lehet kuzdeni. Pl. : Kard, tor, stb.
Az istenno papjai idonkent pajzst is szoktak hordani
maguknal , de ez soha sem muveszi kidolgozasu , mert az nem
raknak egy eros utes elebe.
Egy kis adalek a Della papokhoz :
Tortenet :
Tharnen regota volt mar egyutt a csapattal. Neki sem volt
hatarozott uticelja es a tobbieknek sem, igy mindannyiuknak
megfelelt a vandorelet. Mindig abbol eltek, ami eppen adodott,
de szukseget soha sem szenvedtek, mert egy ilyen jol kepzett
csapatnak mindig akadt valami jol fizeto feladat. Igaz,
valogatosak voltak, mindig csak olyan munkat vallaltak, ami
osszefert az elveikkel. Mint peldaul a mostani is. Thar nehany
gonosz hivet kell elfogniuk vagy megsemmisiteniuk, akik a
varosi igazsagszolgaltatas elol a kornyezo hegyekbe
menekultek.
Ovatosan haladtak, hisz kozel lehettek mar. Egy tapasztalt
nyomkereso az elet arulkodo nyomait lathatta mindenutt,
barmennyire is igyekeztek gondos kezek eltuntetni azokat.
Vohn, a felelf tunt fel elottuk a semmibol es a kezevel
megalljt parancsolt. Suttogva szamolt be arrol, hogy meglelte
oket, majd azt is elmagyarazta, mikent lephetnek meg a
gyanutlanul piheno ellenseget.
Bekeritettek az egesz bagazst. A rajtautes olyan jol
sikerult, hogy szinte mozdulni sem volt idejuk. Nem
finomkodtak. Aki nem dobta el rogton a fegyvert (ilyen egy sem
volt) azt kimeletlenul lemeszaroltak. Annak a nehany
szerencsetlennek, akinek volt ideje a sziklafalhoz hatralni,
nem sok eselye maradt.
Tharnen es Gustavsen - egy tagbaszakadt, felvertes harcos -
egyszerre tamadtak az egyik vedekezore. Tharnak eme hive igen
jololtozott ferfi volt. Latva szorult helyzetet bal kezevel a
vallahoz nyult, lekapcsolta kopenyet es amugy shadleki modon
felig a karja kore csavarta.
Tharnennek csak egy pillantas kellett ahhoz, hogy
felismerje a nagyszeru O'Junen mester munkajat. A gyonyoru
ivek, a pompasan harmonizalo szinek. Csodalatos remekmu!
Ekkor Gustavsen kardja lesujtott. Az ellenfel bal keze
vedekezoen mozdult, hogy a kopennyel megprobalja elteriteni a
csapast, de feleslegesen. Tharnen ugyanis gyorsabb volt. Fem
csendult femen, ahogy a Della pap kardja megakasztotta a marni
keszulo penget.
- Vigyazz a kopenyre! - kialtotta oda meltatlankodva az
ertetlenul bamulo harcosnak es hogy nyomatekot adjon
szavainak, felig Gustavsen es a Thar hivo koze allt.
Vesztere. A "nemes ellenfel" ugyanis kihasznalva a pillanatnyi
figyelmetlenseget, a bordai koze dofte a kardjat.
A harc veget ert. Az aranyok nem voltak rosszak, ugyanis
mind a tizenegy Thar hivo holtan fekudt a szikla toveben es
nekik nehany kisebb karcolas mellett mindossze egyetlen
halottjuk volt. Megis szomoruak voltak. Az elmult honapokban
nagyon megkedveltek Tharnent. "Jo bajtars volt, mindig
lehetett ra szamitani. Neha ugyan tulzasba vitte a lelkesedest
mindenfele kacatok irant, de ettol eltekintve jol ki lehetett
vele jonni. Idonkent eltunt par napra, ilyenkor allitolag
alkotott. Mutatott is nehany pofas kis szobrocskat, amit sajat
elmondas alapjan egy uj stilusiranyzat probalgatasa kozben
keszitett, ugyhogy ez akar igaz is lehetett. Haj, szegeny! De
hat Gustavsen szerint maganak kereste a bajt. Mindenesetre
sokat tanultak tole. Mostanaban az egesz csapat egy kicsit mas
szemmel nez a muveszekre es alkotasaikra. Na mindegy, istennod
oleljen keblere!"
Sajo' tollbl! |